Wat maakt granola voedzaam?

Granola, een heerlijke start van je dag! In een bakje yoghurt of op een smoothiebowl, maar ook tussendoor is het superlekker. Heerlijk vind ik het altijd die knapperige granola en dan vooral de grote stukken, die blijven het beste! Tegenwoordig zijn er zo veel verschillende soorten granola op de markt dat je onderhand geen keuze meer kunt maken.

Wat is granola?

Granola valt in de categorie ontbijtgranen. Het bestaat meestal uit een mix van haver, noten en een zoetmiddel waaraan ingrediënten zoals gedroogd fruit en chocolade kunnen worden toegevoegd. Ontbijtgranen zijn dan weer graanproducten. Havermout, muesli en andere volkoren ontbijtgranen, zonder toegevoegd zout en niet te veel suiker (niet meer dan 16 gram suiker per 100 gram) staan in de Schijf van Vijf. Ze zijn dus een Gezonde Keuze Ontbijtgranen bevatten behalve koolhydraten meestal veel vezels, B-vitamines en mineralen.


Granola bestaat dus vaak grotendeels uit havervlokken. Havervlokken zijn volkoren granen en een waardevolle bron van voedingsvezels. Voedingsvezels dragen bij aan een goede darmwerking en zijn dus zeer nuttig. Een inname van voldoende voedingsvezels verlaagt het risico op verschillende aandoeningen. Aangezien het merendeel van de Nederlanders onvoldoende voedingsvezels binnenkrijgt zou granola als die van MyGranolo bijvoorbeeld, kunnen bijdragen aan een hogere inname van voedingsvezels.

Oke, maar wat is dan het verschil tussen muesli, cruesli en granola?

Muesli (zie foto hieronder) is vaak een mix van havervlokken, tarwevlokken en eventueel noten, zaden, pitten en/of gedroogd fruit. In Nederland eten we dit vaak als ontbijt met (plantaardige) yoghurt, kwark of melk.

Cruesli is eigenlijk een merknaam voor de krokante muesli. Inmiddels is de naam zo ingeburgerd dat hij vaak wordt gebruikt voor alle varianten krokante muesli. Krokante muesli is krokant doordat de muesli met boter of ander vet is gebakken. Ook wordt hier vrijwel altijd honing, suiker en/of een suikervervanger aan toegevoegd. Dat maakt het heel zoet. Vaak stopt de fabrikant er ook nog rozijnen, noten, gedroogd fruit en/of chocolade aan toe voor een extra lekkere smaak. Hoewel dit overheerlijk is, zijn dit dus wel veel toevoegingen en dus extra calorieën.

Wat is gezonder: muesli of krokante muesli?

Normale muesli is gezonder dan krokante muesli, onder andere omdat er geen extra suiker aan is toegevoegd. Hieronder zie je de voedingswaarde van een gemiddelde muesli, vergeleken met die van een gemiddelde krokante muesli, per 100 gram van het product:

Krokante muesli bevat dus een stuk meer calorieën dan normale muesli. Ook bevat krokante muesli veel meer suikers en vetten. De hoeveelheid verzadigde vetten (de “slechte” vetsoort) is een stuk hoger dan bij de normale muesli. Normale muesli bevat ten slotte veel meer vezels dan krokante muesli. Vezels zorgen voor een gevoel van verzadiging en ze helpen het gewicht onder controle te houden. Ook verkleinen ze het risico op hart- en vaatziekten.

Op welke informatie moet letten?

Op verpakkingen staat het woord “muesli” vaak groot afgedrukt. Dat wekt de indruk dat het een gezonde keuze is. Check altijd of het woord “krokante” erboven staat. Dan weet je meteen dat er heel waarschijnlijk extra vet en suiker in zit. Bekijk dus altijd even de verpakking voordat je iets koopt. Let hierbij ook op:

  • De hoeveelheid koolhydraten: de suikers zitten het liefst onder de 16 gram per 100 gram product, maar eigenlijk wil je geen suiker!
  • De hoeveelheid vetten: het getal achter verzadigd vet moet zo laag mogelijk zijn, bijv. tussen 0-2 gram per 100 gram product.
  • Vezels: hoe hoger dit getal hoe beter!
  • Kijk ook welke ingrediënten het product bevat. Dit is te zien op de ingrediëntenlijst. Suiker komt in veel verschillende namen voor in producten (zoals honing, glucosestroop of fructose). Als dit in de ingrediëntenlijst staat, is er extra suiker toegevoegd aan het product.
  • Let ook op ingrediënten als noten, pitten en zaden. Hoewel ze goede vetten bevatten, zitten er ook veel calorieën in. Neem per dag maximaal één handje noten.
  • Of er in de ingrediëntenlijst kokos of kokosolie/kokosvet staat: hierin zit veel verzadigd vet en dit is extra slecht voor de gezondheid.



Welke granola is gezond?

Let er dan op dat de granen volkoren zijn, en kies er dan één zonder of met weinig toegevoegd suiker. Dit kun je allebei checken op het etiket. In de ingrediëntenlijst kun je vinden welke granen gebruikt zijn en of dit volkoren granen zijn zoals haver of volkoren tarwe.

Uiteraard is eigen gemaakte granola de aller gezondste optie, maar niet iedereen vindt het leuk om zelf aan de slag te gaan in de keuken. Er komen gelukkig steeds meer gezonde granola’s op de markt, zoals glutenvrije granola van MyGranolo.

Het merk MyGranolo is opgezet door Kim Feenstra en Marlous Bos die elkaar vonden in een gemeenschappelijk doe: samen met jou een bewuste levensstijl te ervaren, en stil te staan bij wat onze prachtige natuur te bieden heeft. Door lekker te eten, samen te genieten en bewust met ons lijf en leefomgeving om te gaan.

Allebei geloven zij dat een gezond lichaam de basis is van je leven en daarom wilden zij een voedzaam en gezond product op de markt brengen. De voorwaarden waren (nog steeds) dat het product lekker moest zijn (vooral dat) vegan, en duurzaam. Hier is MyGranolo ontstaan: De allerlekkerste en knapperigste granola met natuurlijke suikers; om specifiek te zijn: de 10 to 12gram suikers per granola.

Op www.mygranolo.nl kan je kennismaken met gezonde granola’s middels de Proefbox, een abbonement of door je eigen losse box samen te stellen. Om je leven iets minder druk te maken, hebben zij een manier bedacht zodat je altijd My Granolo in huis hebt. Je kunt een abonnement afsluiten en hun calculator laten berekenen wat jouw huishouding ongeveer nodig heeft aan MyGranolo.

Je kunt het persoonlijker maken door te kiezen uit je eigen toppings. Je eigen smaak is immers altijd het lekkerste! En ben je nog niet toe aan een abbo? Probeer dan eerst een proef box zodat je alle smaken kunt leren kennen.

Tot slot:

Houd altijd de ingrediëntenlijst in de gaten. Niet alleen van mueslies of granolas, maar ook van elk ander product. Als je hier suiker, honing, glucosestroop of een andere vorm van suiker ziet staan dan weet je dat het waarschijnlijk minder gezond is dan wat de verpakking uitstraalt. Dit is soms lastig om te ontdekken omdat er ontzettend veel benamingen zijn voor suiker zoals palmsuiker, dadelstroop, glucose-fructose stroop, maïsstroop. Allemaal is het niets anders dan gewoon suiker, en dus vaak loze calorieën. Ook handig om te weten: de ingrediënten staan in volgorde van wat er het meeste inzit. Dus als suiker aan het begin van de lijst staat zit er veel van in.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen met het maken van de gezondste keuze. Uiteraard is gezond een relatief begrip en heeft ieder mens een andere definitie van gezond. Ik wil uit dit lijstje dan ook geen “winnaar” kiezen, dit is aan jezelf. Mijn favoriete granola heb ik ook meegenomen in deze test, namelijk die van MyGranolo en die komt vrij neutraal uit de test waardoor ik voor mezelf kan concluderen dat ik een prima keuze maak als ik deze wil eten. Ik ben benieuwd of jouw favoriete granola ertussen zit en wat je van de resultaten vindt!

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.