Stress; hoe ga je daarmee om?

Stress is ongezond en zorgt voor een lagere kwaliteit van leven. Er zijn drie algemene methoden om met stress om te gaan. Tips om stress uit je leven te bannen zijn helaas niet beschikbaar. Stress zorgt ervoor dat je optimaal functioneert, maar het is de kunst om tijdens een inspanning de stress binnen de grenzen te houden. Door een paar tips kun je echter de stress verminderen en zorgen dat het stressniveau niet te hoog wordt waardoor je bijvoorbeeld overspannen of zelfs burn-out kunt raken.

Naast het verlagen van het stressniveau bij inspanning is het belangrijk om voldoende ontspanning te hebben. Bij ontspanning moet de ‘machine’ in je hoofd tot stilstand worden gebracht en het piekeren gestopt worden. Wanneer je veel stress-symptomen hebt is de kans groot dat alle raderen in je hoofd blijven draaien op het moment dat je thuis op de bank neerploft of in je bed ligt. Door volledig te ontspannen zorg je ervoor dat je lichaam en geest de tijd krijgen om te herstellen.

Een derde factor is het in conditie houden van je lichaam. Wanneer je conditie goed is kun je meer hebben en heb je minder last van vermoeidheid. Eten, drinken en sporten hebben hier een grote invloed op.

 

Wat is stress?

Stress kan worden omschreven als spanning. Deze spanning is normaal en voor iedereen nodig om optimaal te presteren. Bij een spannende of andere lichte stress veroorzakende situatie ontstaat er een reactie in het lichaam. Er wordt op dat moment meer cortisol – het zogeheten stresshormoon – aangemaakt in de bijnieren, wat ervoor zorgt dat je alert bent en dus goed kunt reageren. Op dit niveau is stress niets om je zorgen over te maken.

 

Wat doet stress met jouw lichaam?

Stressvolle gebeurtenissen hebben effect op het lichaam. Ik geef een voorbeeld:

Je rijdt door een woonwijk en vanuit het niets rent een klein kind voor jouw auto langs de straat op. Je moet de rem tot op de vloer intrappen om een aanrijding te voorkomen. De lichamelijke reactie op deze stressvolle gebeurtenis is goed merkbaar. Je voelt je hart heftig kloppen, je ziet dat het bloed uit je gezicht is weggetrokken en je benen en handen beginnen na enkele seconden te trillen.

 

Hypothalamus en hypofyse

Een dergelijke stressreactie ontstaat in de hypothalamus; een klein gebied in de hersenen. In dit geval nemen de ogen een gevaarlijke situatie waar. De hypothalamus zet onmiddellijk het “alarmsysteem” aan door een signaal naar de hypofyse te zenden.

De hypofyse – die zich ook in de hersenen bevindt – kan worden gezien als de “regel- en controlekamer” van jouw hormoonhuishouding. Zodra de hypothalamus alarm slaat, zorgt de hypofyse ervoor dat de bijnieren stresshormonen gaan aanmaken: cortisol en adrenaline.

Adrenaline

Adrenaline laat het hart sneller kloppen, verhoogt de bloeddruk en geeft jouw lichaam een flinke energie-impuls. Door de werking van adrenaline is jouw lichaam gedurende een korte periode in staat om beter te presteren. Je bent sterker en je kan harder rennen.

Cortisol

Cortisol is het primaire stresshormoon en zorgt ervoor dat in het lichaam opgeslagen suikers (glucose) in het bloed terechtkomen. Die suikers worden naar de hersenen getransporteerd, waardoor je hersenen sneller en beter functioneren. Hierdoor kun je sneller anticiperen op gevaarlijke situaties.

Zodra het gevaar is geweken neemt het aantal stresshormonen in het lichaam weer af. De hartslag en bloeddruk dalen en de spierspanning vermindert.

 

Wat zijn de gevolgen van stress?

Zoals net al duidelijk werd, brengt stress niet altijd ernstige gevolgen met zich mee. Echter heb je ook chronische of structurele stress. Dit zal de hypothalamus de hypofyse aan het werk houden. De bijnieren blijven stresshormonen aanmaken, waardoor het lichaam tijdelijk in staat is om op hoger niveau te presteren.

Het gevaar van langdurige stress is dat de bijnieren uitgeput raken. In veel gevallen resulteert langdurige stress in:

  • oververmoeidheid (of zelfs een burn-out);
  • hoofdpijn (migraine);
  • krachtverlies;
  • darmproblemen;
  • slaapstoornissen;
  • angst en depressie;
  • hart- en vaatziekten;
  • concentratie- en geheugenstoornissen.

 

 

Omgaan met stress

Aan abrupte situaties die uit het niets ontstaan en waardoor je in de stress schiet, kan je niet zoveel doen. Maar tegen chronische stress uiteraard wel. Met deze anti-stress tips kun je de stress verminderen tijdens momenten van inspanning. Op sommige momenten is stress niet te voorkomen en moet je dit accepteren. Er zijn dan wel een aantal tips waarmee je de stress kunt beheersen:

 

  1. Vermijd cafeïne en sigaretten

Cafeïne en sigaretten zorgen ervoor dat je tijdelijk een boost krijgt. Je bent alert en vol energie maar na deze periode zak je weer als een plumpudding in elkaar. Hierdoor kom je niet makkelijk in balans en is de kans groot dat je deze middelen gaat gebruiken om de symptomen van stress tegen te gaan. Dit is geen oplossing voor de lange termijn en de symptomen zullen hierdoor erger worden.

  1. Vermijd overmatig suikerinname

Suiker zorgt ook voor een tijdelijke boost. Probeer geen grote hoeveelheden suiker in korte tijd te nuttigen. Bijvoorbeeld snoep of suikerhoudende frisdranken zijn niet aan te raden.

  1. Zorg voor regelmatige lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging zorgt voor ontspanning. Te lang en te intensief sporten kan daarentegen weer averechts werken, omdat dit de aanmaak van het stresshormoon cortisol bevordert. Dagelijks een stevige wandeling van een half uur is een prima manier om stress te reduceren.

  1. Stop met multitasking

Inmiddels is al uit meerdere onderzoeken gebleken: echte multitasking bestaat niet. Een mens kan wel heel snel schakelen tussen verschillende taken maar hierdoor werk je niet echt efficiënter. Erger is nog dat de warboel in je hoofd alleen maar groter wordt. Concentreer je dus op één taak. Wanneer deze af is begin je met de volgende. Een goede tip voor mensen op kantoor is om je e-mail af te sluiten. Plan een moment op de dag in waarop je je e-mail behandeld. Bij de meeste functies kan men best wel een halve dag wachten op antwoord.

  1. Laat uren vrij in je agenda

Blokkeer uren in je agenda. Ontspanning en vrije tijd zijn belangrijk en dus moet je deze gewoon inplannen. Wanneer je dit niet doet kom je hier nooit aan toe.

  1. Ruim op

Een opgeruimde ruimte of bureau zorgt voor een opgeruimd gevoel in je hoofd en kan de stress verminderen

  1. Relativeer je stress

Relativeren is een goede manier van beheersen. Ga bij jezelf na hoe belangrijk het nu allemaal eigenlijk is. Wat zijn de consequenties als iets niet op tijd afkomt? Wellicht kun je hierdoor taken schrappen of uitstellen. Vaak zijn er maar een paar taken in je dagelijkse leven die echt heel belangrijk zijn. Focus je daar op. Wat je daarnaast nog afrondt is mooi meegenomen. Het relativeren van taken zal uiteindelijk ook de stress verminderen.

  1. Zoek ontspanning

Wanneer we veel stress ervaren kan het moeilijk zijn om daadwerkelijk te ontspannen. In gedachten zijn we vaak nog bezig met ons werk. Iedereen ontspant op zijn of haar eigen manier. Zorg dat je een leuke en positieve routine hebt om tot rust te komen.

 

Pak stress aan

Uiteraard kan het zijn dat de bovengenoemde tips al een keer tevergeefs hebt geprobeerd toe te passen in je eigen leven. Misschien heb je hier betere handvaten bij nodig, maar is de drempel te groot om hiervoor naar een therapeut te gaan.

Wij willen je hiermee helpen door jou meer grip te geven op het managen van je stress. Op de website van TriA© Movement vind je dan ook een gratis E-book waarmee je alvast een stap kunt maken in de juiste richting vanuit de comfort van je eigen huis. Later zou je dan nog kunnen beslissen om verdere stappen te ondernemen en de TriA© methode te doorlopen.

Dit is een natuurlijke en eenvoudige manier van veranderen. Het is een stappenplan gebaseerd op de positieve psychologie die zelfregie en (veer)kracht stimuleert. Op deze manier veranderen brengt een positieve mindset, meer plezier in je leven, krijg je meer voldoening in je werk, je ervaart meer zingeving en bent vitaler. De methode is in 2008 ontwikkeld door Corrie Reijngoud op basis van jarenlange ervaring met individuele- en teamcoachingtrajecten.

 

 

De drie stappen van de TriA© methode bestaan uit: Aandacht, Acceptatie en actie!

  • Stap 1: Aandacht geven aan de gewenste en de huidige situatie.

Wanneer je weet waar je heen wilt en wat dit voor jou en je omgeving betekent, kun je pas écht in beweging komen. Het contrast tussen beide situaties en de motivatie een volgende stap te zetten wordt hierdoor groter.

  • Stap 2: Acceptatie van de gewenste en de huidige situatie.

Zonder acceptatie is er geen blijvende verandering te realiseren. Acceptatie brengt rust en ruimte om helder te krijgen wat je werkelijk wilt en hoe je dat wilt aanpakken.

  • Stap 3: Actie, een positieve, praktische stap om in het proces te blijven.

Alleen als je iets gaat doen kom je erachter of je op de goede weg zit en wat dit betekent.

De TriA© aanpak wordt bij voorkeur in de natuur ingezet. Dit praktische- en ervaringsgericht stappenplan brengt je fysiek en mentaal in beweging. Op een eenvoudige manier worden verstand en gevoel verbonden.

 

Tot slot…

Corrie Reijngoud (de oprichter van de TriA© methode) was zo vriendelijk om aan één van jullie haar boek ‘Jouw weg naar geluk. Meer rust, ruimte en vrijheid door acceptatie.’  weg te geven!
Dit gaat over de 2e stap van de TriA© methode en als jij deze graag in je bezit wil hebben vragen wij het volgende:

Laat een reactie achter op het artikel waarin je vertelt hoe jij omgaat met stress in jouw leven en waarvan je denkt dat deze tip andere lezers zou kunnen helpen.

Leave a comment below! Groetjes Anna 😊

 

6 reacties

  1. Patricia

    Veel de natuur in gaan en je daadwerkelijk verbinden en verwonderen met en in de natuur

    Beantwoorden
  2. Ellen

    Er worden prima tips gegeven in het artikel….echt wel!
    Uit eigen ervaring en dat wil niet zeggen dat het me nu wel altijd lukt…:
    Zorg dat je vooral dingen doet waar je energie van krijgt, waar je blij van wordt, die je voeden: massage, lichaamswerk yoga, meditatie, schilderen, tekenen,bezig zijn met kleur, tuinieren, zingen, kokkerellen, lachen, dansen, relaiveren, gek doen… enz enz. Bewaak en bescherm je eigen energie. Je kunt energie maar 1 keer uitgeven.
    Zorg goed voor jezelf. Zet jezelf op nummer 1. Echt niemand doet dat, dat is wat jezelf hebt te doen, jouw taak in dit leven. Zonder jou is geen jou! En jij bent uniek en je bent hier niet voor niks!

    Beantwoorden
  3. Marrit

    Als ik me opgejaagd, gestresst voel ga ik naar buiten. Het liefst naar het strand. Uitwaaien. Staren naar de golven. Dit geeft een enorme rust.
    Sinds ik TriA wandelcoach ben loop ik ook meer door het bos en de duinen. Elke keer weer genieten.

    Beantwoorden
  4. nynke

    De natuur ingaan en thuis aan tafelgaan zitten met een vel papier ,deze vastplakken en met in elke hand een krijtje en met de ogen dicht de handen laten bewegen . Hoofd en hart werken samen en er staat weer balans wat ontspanning geeft. Lekker daarbij is om de voeten in een teiltje water met lavendel olie te stoppen ,ook dat zorgt gelijk voor afvoer.

    Beantwoorden
  5. Patricia

    Als ik dit boek zou winnen dan zou ik daar collega heel blij mee kunnen maken.
    Heb het boek zelf ook gewonnen en na het lezen vond ik eigenlijk dat iedereen het eens zou moeten lezen.
    Kan mijn boek natuurlijk uitlenen maar ben zo zuinig op mijn boeken en lees graag terug en opnieuw.
    Vandaar dat ik het mijn collega cadeau zou doen als verrassing wanneer ik het zou winnen 🙏🏼💚🍀

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.