Omega-3 visolie; is het gezond?

Als er iets geschreven of gezegd wordt over visolie dan gaat het bijna altijd over hoe gezond de visvetzuren die erin zitten wel niet zijn, maar wat is visolie en is het echt zo gezond? In de blog van vandaag beantwoorden we deze vragen!

 

WAT IS VISOLIE?

Visolie is een voedingssupplement bestaande uit de essentiële vetzuren EPA en DHA. EPA staat voor Eicosapentaeenzuur en is een meervoudig onverzadigd vetzuur. DHA staat voor Docosahexaeenzuur en is ook een meervoudig onverzadigd vetzuur. Deze twee omega 3 vetzuren zijn essentieel. Ze worden zo genoemd omdat ons lichaam deze stoffen niet zelf kan aanmaken, maar ze wel nodig heeft. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de essentiële aminozuren die ons lichaam nodig heeft maar niet zelf aan kan maken. Omega 3 vetzuren (visolie) dienen we dus uit voeding en/of supplementen te halen. Om deze vetzuren binnen te krijgen adviseren wij om vis te eten. Met name vette vis zoals zalm, sardines, haring en makreel zijn rijk aan de omega 3 vetzuren EPA en DHA. Het plantaardige omega 3 vetzuur ALA (alfa linoleenzuur) zit in voeding zoals bladgroenten, wild vlees, walnoten en lijnzaad. Ons lichaam zal in staat moeten zijn om ALA om te zetten in EPA en DHA, maar door verschillende factoren gebeurt dit niet of nauwelijks waardoor je eigenlijk niet zonder EPA en DHA kunt. Voor vegetariërs is dit een belangrijk puntje, omdat zij het grootste risico hebben op een tekort aan deze omega 3 visolie vetzuren.

 

VERSCHIL VISOLIE EN OMEGA-3

Visolie en omega-3 vetzuren worden vaak door elkaar gebruikt. Visolie is echter geen omega-3 vetzuur maar bevat de omega-3 vetzuren. Een visolie supplement bevat de essentiële vetzuren EPA en DHA. Welke deel uitmaken van de omega 3 vetzuren groep.  De omega-3 vetzuren zijn:

 

  • Alfa-linoleenzuur (ALA)
  • EPA
  • DHA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WAT ZIJN OMEGA-3 VETZUREN?

Omega-3 is een essentieel vetzuur dat niet zelf door het lichaam wordt aangemaakt, maar dat het lichaam wel helpt gezond en vitaal te blijven als we hiervan voldoende binnenkrijgen. Omega-3 vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Onverzadigde vetten zijn vetten die veel minder risico’s voor je gezondheid teweeg brengen dan bijvoorbeeld verzadigde vetten.

ALA, EPA en DHA zijn onverzadigde vetzuren van de omega-3 familie. ALA zit in plantaardige oliën, vooral in lijnzaadolie. Verder zit het een beetje in vlees en groene bladgroente. Het lichaam kan zelf in beperkte mate EPA aanmaken uit het omega-3 vetzuur alfa-linoleenzuur (ALA). Vervolgens kan het lichaam uit EPA weer DHA aanmaken. Ze hebben elkaar nodig, maar hebben vervolgens een andere functie in het lichaam. EPA gebruikt het lichaam vooral voor het aanmaken van hormoonachtige stofjes en DHA is vooral van belang voor een goede werking van de celmembranen. EPA en DHA zitten vooral in vis en in schaal- en schelpdieren.

 

WAAROM IS VISOLIE BELANGRIJK EN GEZOND?

Het effect van visolie op hart- en vaatziekten wordt al meer dan dertig jaar bestudeerd. Er kan ondertussen dan ook zonder twijfel worden beweerd dat omega-3 vetzuren uit visolie een zeer positieve invloed hebben op het voorkomen van hart- en vaatziekten. We kunnen dus stellen dat bij de juiste hoeveelheden visolie gezond is. Naast hart en vaatziekten zijn er meerdere gezondheidsclaims voor visolie. Zo heeft visolie ook een gunstig effect op onder andere onze hersenen, gezichtsvermogen en hormoonhuishouding.

 

VOORDELEN VISOLIE (OMEGA-3):

  • Hersenen: Het grootste deel van hersen-, zenuw- en oogweefsels bestaat uit DHA. Deze zorgen onder andere voor de regulatie van ons leer-, denk- en spraakvermogen, de motoriek, het geheugen, de stemming en ons gedrag. Om goed te functioneren is met name voldoende DHA belangrijk.
  • Hart en bloedvaten: Voldoende omega-3 zorgt voor een toename van het goede cholesterol HDL en verlaagt het slechte LDL cholesterol. Een gezond cholesterolgehalte is gunstig voor de hart en bloedvaten.
  • Hormoonhuishouding: EPA, een van de vetzuren in vette vis, heeft een bewezen gunstige invloed op hormoonschommelingen, zoals tijdens menstruatie, zwangerschap en de overgang. EPA dient namelijk als bestandsdeel voor een aantal stoffen die van invloed zijn op de productie van verschillende hormonen en enzymen.

 

 

HOE KOMT OMEGA-3 IN ONS LICHAAM?

Om het lichaam voldoende te voorzien van omega-3 vetzuren moet je minimaal twee keer per week vette vis of schaaldieren eten. Zoals gezegd kan ons lichaam zelf geen of nauwelijks EPA en DHA aanmaken. Als we ALA (alfa-linoleenzuur) binnenkrijgen dan kan het lichaam hiervan zelf EPA en DHA aanmaken maar dit levert slechts hele kleine hoeveelheden op. Daarom moeten we ons lichaam op een andere manier voorzien van de omega-3 vetzuren:

  • Minimaal 2 keer per week vette vis zoals makreel, zalm, haring, sardines en forel eten. Witte (magere) vis bevat ook visvetzuren, maar minder dan de vette vissoorten.
  • Door voedingsmiddelen te eten waaraan EPA en DHA is toegevoegd, bijvoorbeeld bepaalde soorten margarines.
  • Het nemen van een visolie voedingssupplement.
  • Eieren en sommige vleessoorten kunnen EPA en DHA leveren. Alleen de gehaltes kunnen sterk variëren en zijn afhankelijk van het gebruikte veevoer.

 

HOEVEEL VISOLIE/OMEGA-3 HEB IK NODIG?

Voor een gunstig effect wordt over het algemeen een minimum van 250-500 mg aangeraden (combinatie EPA en DHA) als dagelijkse dosis voor volwassenen. Veel mensen kunnen dit ondanks de gezonde voeding niet binnenkrijgen. Daarom mag je best gebruik maken van een voedingssupplement met visolie. Een voedingssupplement moet alleen geen vervanging zijn voor een gezond leven en eten.

 

HEB IK EEN SUPPLEMENT MET VISOLIE NODIG?

Het is voor iedereen belangrijk om de juiste hoeveelheid EPA en DHA binnen te krijgen. Toch zijn er groepen waarvoor het extra belangrijk is. Dit geldt voor zwangere vrouwen en kinderen. De inname van DHA door de moeder draagt namelijk bij aan een normale ontwikkeling van de ogen en normale hersenontwikkeling van de baby en bij zuigelingen die borstvoeding krijgen. Als je zwanger bent overleg dan wel eerst even met je verloskundige als je overweegt om een voedingssupplement met visolie te nemen.

 

HOE KIES IK EEN VOEDINGSSUPPLEMENT MET VISOLIE OF OMEGA-3?

Concluderend kan er dus gezegd worden dat visolie gewoon veel voordelen voor onze gezondheid met zich mee brengt. Echter, voordat je hiervan kunt profiteren is het wel zaak dat je voldoende visolie binnenkrijgt en in de juiste verhoudingen.

Vette vis is het product dat het rijkst is aan de gezonde omega 3 vetzuren EPA en DHA. Dit zou je eigenlijk bijna iedere dag moeten eten, wil je voldoende omega 3 vetzuren binnenkrijgen. Dit is bijna niet te doen, kost veel geld en vette vis bevat daarnaast ook veel calorieën. Ook dit laatste is niet altijd ideaal. Hetgeen wat hierbij uitkomst biedt is een visolie supplement! Visolie supplementen verschillen echter wel in kwaliteit en de mate van opneembaarheid.

Versheid is misschien wel het allerbelangrijkste voor de kwaliteit van omega-3 olie. EPA en DHA zijn meervoudig onverzadigde vetzuren en hebben de neiging om te bederven (oxideren). Bedorven omega-3 visolie vormen schadelijke stoffen. Onderzoeken wijzen uit dat deze niet-verse omega-3 supplementen de gunstige effecten van omega-3 afzwakt en mogelijk schadelijk zijn voor de gezondheid. Bedorven (geoxideerde) omega-3 is en grootschalig probleem. Onderzoeken hebben namelijk vastgesteld dat de meeste omega-3 supplementen wereldwijd geoxideerd zijn (50-93%)! Neem daarom geen risico’s met je gezondheid en gebruik uitsluitend verse omega-3 van hoge kwaliteit voor optimale gezondheidseffecten. Hoe controleert u thuis zelf de versheid van een omega-3 supplement? Doe de test! Snijd een capsule doormidden, ruik en proef goed. Een vissmaak en geur te ontdekken? Dan is de olie geoxideerd en kunt u het product beter weggooien.

 

Verse Omega-3; geen capsules maar een gekoelde fles

 

 

Gelukkig dat er ook super verse omega-3 bestaat. Het beste visolie supplement is super vers en beschikt over een natuurlijke structuur (natuurlijke triglyceriden). Het omega-3 visolie supplement van Fresh Omega genaamd “Mermaids Omega-3” is zo een product van hoge kwaliteit. Het is een product in vloeibare vorm dat niets verbergt – dus zonder ranzigheid die gecamoufleerd wordt door capsules. Deze verse omega-3 consumeer je per eetlepel uit een gekoelde fles. Deze super verse kwaliteit, proef je aan de neutrale smaak (en geur). U proeft dus geen enkele vissmaak. De olie is bijzonder smaakvol en is puur natuur. Het enige wat je proeft is een ecologische tijmolie. Deze olie werkt als een antioxidant, verlengt de houdbaarheid en geeft een lekkere smaak. Doordat Mermaids Omega-3 super vers is, is de olie oprisping-vrij en nog belangrijker is het dat je hiermee de grootste gezondheidseffecten bereikt.

 

Zuiver

De zuiverheid van vis en visolie is ook belangrijk. Maak je je zorgen over de onzuiverheden die je binnenkrijgt met vette vis? Met Mermaids Omega-3 visolie van Fresh Omega ben je verzekert van een voldoende dagelijkse hoeveelheid aan deze vetzuren en een zeer zuivere omega-3 olie. Gemaakt van Noorse Arctische vis, afkomstig uit de schoonste zee ter wereld. Gezuiverd met de meest moderne technologieën.

 

Duurzaam

Mermaids Omega-3 is duurzaam. De Noorse, meest duurzame kabeljauw ter wereld wordt gevangen voor consumptie. Geen één vis wordt extra gevangen voor de omega-3! Ook de verpakkingen van Fresh Omega zijn van duurzaam materiaal. Zowel de glazen flessen als de vouwdozen zijn recyclebaar.

 

Het bewijs

Mermaids Omega-3 is gegarandeerd uitzonderlijk vers en zuiver en heeft een hoog gehalte aan EPA en DHA vetzuren. Het analysecertificaat is het bewijs! Het laat zien dat Mermaids Omega-3 een uniek lage TOTOX waarde heeft van 3.3 (hoe lager, hoe verser)! Fresh Omega heeft een goedkeuringszegel van het onafhankelijke laboratorium Dr. A. Verwey B.V.. Geen andere omega-3 visolie in NL kan/mag dit predicaat voeren. Dit laboratorium uit Rotterdam is gespecialiseerd in analyses van vetzuren en controleert de producten onder andere op versheid.

 

 

Zo, nu ben je goed geïnformeerd over de voordelen van omega-3 visolie en waar je kwalitatieve supplementen kunt krijgen. Laat je ons weten wat jouw ervaringen zijn met omega-3 en hoe de visolie van Fresh Omega bevalt? We zijn benieuwd! Laat en een reactie achter hier beneden 🙂

 

 

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.