Het mineraal dat elk orgaan in ons lichaam nodig heeft!

Magnesium: een mineraal dat elk orgaan in ons lichaam nodig heeft, vooral het hart, de spieren en de nieren. Het is onmisbaar voor verschillende biologische processen in ons lichaam en een belangrijke beschermer tegen stress en ongezonde voeding. Ondanks het belang van magnesium is het zelfs voor de grootste lifestyle-groupies een blinde vlek.

FNF Health helpt je met alle ins & outs over magnesium: wat is magnesium en wat is de functie voor het menselijk lichaam? Daarnaast geven we je tips over hoe je voldoende magnesium binnenkrijgt én aan het eind kun je een zelftest doen om vast te stellen of ook jij een magnesiumtekort hebt.

 

Wat is magnesium en waar dient het voor?

Magnesium is een macromineraal dat het lichaam nodig heeft voor de vorming van bot en spieren. Daarnaast is het belangrijk voor de overdracht van zenuwprikkels en voor een goede werking van de spieren. Zonder magnesium zouden onze spieren zich continu samentrekken. Het ondersteunt bovendien het lichaam bij het produceren van energie en het heeft invloed op de hoeveelheid cholesterol. Het mineraal magnesium is tevens cruciaal voor meer dan 300 enzym gedreven biochemische reacties die met grote regelmaat in het lichaam plaatsvinden.

Magnesium heeft dus op een rijtje invloed op de volgende processen in het lichaam:

  • Enzymactiviteit: inschakelen van duizenden biochemische processen;
  • Energieproductie
  • DNA & RNA: de interne instructies van het lichaam voor het bouwen van eiwitten en nieuwe cellen
  • Mineralenbalans: nodig voor het in leven houden en functioneren van de cellen
  • Ontspanning van de spieren, bloedvaten en zenuwen
  • Vorming van gezonde botten en tanden
  • Verhoging van weerstand tegen stress en spanning
  • Geheugen en concentratievermogen
  • Overdracht van zenuwprikkels en het juist functioneren van je spieren.

Ondanks dat het mineraal essentieel is voor ons lijf, maakt het lichaam het niet zelf aan. Daarom is het nodig dat we magnesium uit onze voeding halen of ons dieet aanvullen met een voedingssupplement.

 

Waar vind je magnesium in de natuur?

In de natuur vind je magnesium terug in vele vormen, vaak samen met andere atomen. In de zee vind je bijvoorbeeld magnesiumchloride, maar ook magnesiet. Dit is het onoplosbare zeezout dat ook wel magnesiumcarbonaat wordt genoemd. Ook in plantaardige materialen vind je magnesium terug en het is het centrale element in chlorofyl.

 

Hoeveel magnesium heb ik nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium is volgens de Gezondheidsraad voor volwassen mannen 300 tot 420 mg en voor vrouwen 250 tot 350 mg. Geef je borstvoeding? Dan is het raadzaam je dagelijkse inname magnesium te verhogen tot 480 mg.

 

Waarom heeft het lichaam zoveel magnesium nodig?

Omdat magnesium een macromineraal is, heeft het lichaam het ook in grote hoeveelheden nodig. Andere bekende macromineralen zijn calcium, natrium en kalium.

 

 

Veranderende leefpatronen en magnesiumtekorten

Ons eet- en leefpatroon verandert continu en steeds meer mensen hebben hierdoor last van een magnesiumtekort. De grootste factoren die een magnesiumbehoefte vergroten worden hieronder op een rijtje gezet:

  • Koolzuurhoudende dranken: Donkergekleurde koolzuurhoudende frisdraken bevatten fosfaten die zich binden aan magnesium, waardoor het niet meer beschikbaar is voor ons lichaam.
  • Suikerhoudende voedingsmiddelen: Voeding die veel suiker bevat, zoals taart, gebak en snoep bevatten weinig voedingsstoffen. Ze zorgen daarom voor extra uitscheiding door de nieren.
  • Dagelijks drinken van koffie en thee: Over de effecten van cafeïne is veel geschreven, maar wat vaak over het hoofd gezien wordt is de invloed ervan op de beschikbaarheid van magnesium. Door cafeïne scheiden de nieren extra magnesium uit, ongeacht de hoeveelheid beschikbare magnesium. Daarnaast zorgt het ervoor dat je vaker moet plassen.
  • Stress: Magnesium helpt het lichaam om te gaan met lichamelijke en psychische stress. Dus in een wereld waar men continu met een koffiethermos in de hand en een mobieltje tegen het oor gedrukt, aan het rennen is, hard nodig! Naarmate de samenleving sneller en ingewikkelder wordt, vergroot ook de behoefte aan magnesium.

 

Heb ik magnesiumtekort?

Nu je weet hoe belangrijk magnesium is en hoeveel impact ons leefpatroon heeft op de magnesiumbehoefte, zul je al snel denken “heb ik ook een tekort?”
Symptomen van een magnesiumtekort kunnen zijn: snel geïrriteerd en angstig zijn, spierkramp, spasmen, onregelmatige hartslag, slaapstoornissen en slapeloosheid, rusteloze benen syndroom, prikkelbaarheid en een lage bloeddruk. Als je meerdere van deze symptomen hebt, is het handig om een inschatting te maken van jouw magnesiumlevels.

De makkelijkste manier om te controleren of je voldoende magnesium binnenkrijgt is om bij je huisarts een bloedtest te vragen. Toch kunnen deze testuitslagen een vertekend beeld geven en weet je vaak alsnog niet zeker of je magnesiumtekort hebt. Slechts 1% van magnesium kan namelijk teruggevonden worden in het bloed. En slechts 0,3% zie je terug in het bloedserum. Hierdoor kan klinisch onderzoek naar de hoeveelheid magnesium in je bloed niet voldoende zijn om zeker te weten of je magnesiumtekort hebt.

Het is daarom verstandig om stil te staan bij je leefpatroon door middel van onze zelftest. Simpel en snel! Stel jezelf de volgende vragen en leer de risicofactoren van magnesiumtekort te herkennen.

  1. Drink je regelmatig koolzuurhoudende dranken?

De meeste donkerkleurige frisdranken bevatten fosfaten. Fosfaten binden zich met magnesium. Op deze manier spoel je magnesium uit je lichaam. De enorme toename van koolzuurhoudende (fris)dranken is een van de oorzaken voor een toename aan mensen met magnesiumtekort.

 

  1. Eet je regelmatig gebakjes, toetjes, snoep of andere zoetigheid?

Geraffineerde suiker bevat van zichzelf geen magnesium, maar het zorgt ervoor dat magnesium wordt uitgescheiden door de nieren. Zoetigheid verlaagt dus het magnesiumgehalte. Ook is suikerrijke voeding een echte ‘anti-nutriënt’. Dit betekent dat ze vaak voedzame producten vervangen, waardoor een tekort aan belangrijke vitamines en mineralen op de loer ligt.

 

  1. Heb je veel stress? Of heb je net een grote operatie achter de rug?

Stress kan een oorzaak zijn van magnesiumtekort. En een tekort aan magnesium kan op zijn beurt ook weer stress verergeren. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel terecht. Uit onderzoek blijkt dat adrenaline en cortisol (twee stoffen die veel voorkomen bij stress) gelinkt worden aan verlaagde magnesiumwaardes.

  1. Drink je meer dan zeven alcoholische drankjes per week?

Alcohol zorgt ervoor dat magnesium door de nieren wordt uitgescheiden. Alcoholische dranken verlagen dus het magnesiumgehalte in het lichaam. Dit is hetzelfde effect als wat optreedt bij koolzuurhoudende dranken en cafeïne houdende dranken.

Heb je de vragen voornamelijk met ‘JA’ beantwoord? Dan bestaat de kans dat je een magnesiumtekort hebt.

 

 

 

Hoe krijg ik voldoende magnesium binnen?

Hoe langer de inname van magnesium laag blijft, hoe groter de kans is dat de lichamelijke opslag wordt verminderd. Hierdoor kan je lichaam al snel blootgesteld worden aan de effecten van magnesiumtekort. Een van de meest effectieve manieren om je magnesiumwaardes op te krikken is door een gezond dieet te combineren met een magnesiumsupplement.

Ons lichaam kan magnesium in de pure vorm niet opnemen. Daarom hebben goede magnesiumsupplementen altijd een hulpstof die ervoor zorgt dat het magnesium wordt opgenomen op de juiste plek in het lichaam. De stof waaraan magnesium gekoppeld wordt, kan organisch zijn, bijvoorbeeld Magnesiumcitraat, Magnesium tauraat of Magnesium malaat. De verbindingsstof kan anorganisch zijn, bijvoorbeeld Magnesiumsulfaat, Magnesiumoxide of Magnesiumchloride.

De meest gebruikte vormen van magnesiumverbindingen die ons lichaam goed kan opnemen zijn magnesiumcitraat en magnesiumchloride.

 

Hoe kies ik een magnesiumsupplement?

Kies voor een magnesiumsupplement met magnesiumcitraat of magnesiumchloride.
Bekijk bij elk magnesiumsupplement ook altijd goed de ingrediëntenlijst. Sommige preparaten bevatten naast hulpstoffen en vulmiddelen een combinatie van verschillende soorten magnesium. Dan zit er bijvoorbeeld het minder goed werkende (en goedkopere) magnesiumoxide in.
Wat raden wij aan? Nou, uit ons onderzoek blijkt dat menselijk lichaam voedingssupplementen met magnesiumcitraat en magnesiumchloride goed kan opnemen EN dat dit veel beter gaat via de huid dan door orale inname.
Daarom is ons advies om te kiezen voor magnesium toediening middels magnesiumvlokken. Ze zijn makkelijk om te gebruiken, snelwerkend en zeer effectief want ze vullen snel uw tekort aan magnesium aan.

Je kunt deze vlokken vinden op de website van Badderzout! Deze zijn van hoge kwaliteit kopen en het mooie aan deze vlokken is wederom dat ze via de huid worden opgenomen, wat eigenlijk de enige efficiënte en juiste manier is. De menselijke huid is immers het grootste orgaan en is in staat magnesium direct tot in de bloedbaan te transporteren.

Ze werken heel goed tegen bijvoorbeeld migraine, veel hoofdpijn, burn-outklachten of stress. Zelfs met huidproblemen zoals een droge of schilferige huid of een lichte vorm van psoriasis kunnen magnesiumvlokken verbetering bieden.

 

 

Er zitten ook veel bindmiddelen, kleurstoffen en vulstoffen in magnesiumpillen die je lichaam soms moeilijk kan verdragen. De magnesium badkristallen zijn een mooie oplossing wanneer je kampt met een magnesiumtekort. Je plaatst wat badkristallen in een warm bad en neemt hierin plaats. Wanneer je eruit stapt voel je je weer zo goed als nieuw!

Let op! Met de code FNFHEALTH ontvang je 10% korting op je bestelling bij Badderzout.nl!

Voorkom contact met open wondjes, ogen en slijmvliezen. U kunt eventueel vaseline op wondjes smeren om irritatie tijdens het badderen te voorkomen. Heeft u nieraandoeningen, nierfalen, een vertraagde hartslag of hartritmestoornissen? Raadpleeg dan altijd eerst uw huisarts voordat u magnesium gebruikt. Bezoek www.badderzout.nl voor alle details aangaande de badkristallen.

Zo! Bij deze ben je weer op de hoogte van de werking van je eigen lichaam! Wat is jouw ervaring met magnesiumsupplementen? Laat het ons weten in een reactie hieronder! Groetjes Sabine 😊

 

 

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.