MAGNESIUM een weldaad voor lichaam en geest!

Magnesium: elk orgaan in ons lichaam heeft dit mineraal nodig! Vooral het hart, de spieren en de nieren. Magnesium is onmisbaar voor verschillende biologische processen in ons lichaam én tevens een belangrijke beschermer tegen stress en ongezonde voeding. Ontzettend jammer dan ook dat de weldadige krachten van magnesium zelfs bij grote gezondheidsfanaten vaak nog relatief onbekend zijn!

Wij willen daar graag verandering in brengen en helpt je met alle ‘ins & outs’ over magnesium. “Wat is magnesium precies en wat is de functie voor het menselijk lichaam?” Daarnaast geven we je tips over hoe je voldoende magnesium binnenkrijgt én aan het eind kun je een zelftest doen om vast te stellen of jij -net als zovelen zonder dat ze het weten- een magnesiumtekort hebt.

 

 

Wat is magnesium en waar dient het voor?

Magnesium is een natuurlijk macromineraal dat het lichaam nodig heeft voor de vorming van bot en spieren. Daarnaast is het belangrijk voor de overdracht van zenuwprikkels én voor een goede werking van de spieren. Zonder magnesium zouden onze spieren zich continu samentrekken. Het ondersteunt bovendien het lichaam bij het produceren van energie en het heeft invloed op de hoeveelheid cholesterol. Het mineraal magnesium is tevens cruciaal voor meer dan 300 enzym gedreven biochemische reacties die met grote regelmaat in het lichaam plaatsvinden.


Magnesium heeft dus invloed op de volgende processen in het lichaam:

  • Enzymactiviteit: inschakelen van duizenden biochemische processen;
  • Energieproductie;
  • DNA & RNA: de interne instructies van het lichaam voor het bouwen van eiwitten en nieuwe cellen;
  • Mineralenbalans: nodig voor het in leven houden en functioneren van de cellen;
  • Ontspanning van de spieren, bloedvaten en zenuwen;
  • Vorming van gezonde botten en tanden;
  • Verhoging van weerstand tegen stress en spanning;
  • Geheugen en concentratievermogen;
  • Overdracht van zenuwprikkels en het juist functioneren van je spieren.

Ondanks dat het mineraal essentieel is voor ons lijf, maakt het lichaam het niet zelf aan. Daarom is het nodig dat we magnesium uit onze voeding halen of ons dieet aanvullen met een voedingssupplement.

 

Veranderende leefpatronen en magnesiumtekorten

Ons eet- en leefpatroon verandert continu en steeds meer mensen hebben hierdoor last van een magnesiumtekort. De grootste factoren die een magnesiumbehoefte vergroten worden hieronder op een rijtje gezet:

  • Koolzuurhoudende dranken: Donkergekleurde koolzuurhoudende frisdraken bevatten fosfaten die zich binden aan magnesium, waardoor het niet meer beschikbaar is voor ons lichaam.
  • Suikerhoudende voedingsmiddelen: Voeding die veel suiker bevat, zoals taart, gebak en snoep bevatten weinig voedingsstoffen. Ze zorgen daarom voor extra uitscheiding door de nieren.
  • Dagelijks drinken van koffie en thee: Over de effecten van cafeïne is veel geschreven, maar wat vaak over het hoofd gezien wordt is de invloed ervan op de beschikbaarheid van magnesium. Door cafeïne scheiden de nieren extra magnesium uit, ongeacht de hoeveelheid beschikbare magnesium. Daarnaast zorgt het ervoor dat je vaker moet plassen.
  • Stress: Magnesium helpt het lichaam om te gaan met lichamelijke en psychische stress. Dus in een wereld waar men continu -met een koffiethermos in de hand en een mobieltje tegen het oor gedrukt- aan het rennen is, hard nodig! Naarmate de samenleving sneller en ingewikkelder wordt, wordt ook de behoefte aan magnesium groter.
  • Ouder worden: magnesium is superbelangrijk bij het ouder worden

Ouderen hebben vaak een ander voedingspatroon dan jongeren. Vaak zijn ze alleen, eenzaam, hebben niet veel zin om te koken of ze hebben een verminderde eetlust. Ze eten iets kleins of iets wat al klaar is, een voeding met weinig vitaminen en soms arm aan magnesium en andere mineralen. Een magnesiumtekort bij een persoon op leeftijd kan te wijten zijn aan een voedingstekort maar het kan ook een gevolg zijn van een probleem bij de opname in de darmen of verlies van magnesium door de nieren als neveneffect van stress. Niet alleen de spiermassa neemt af met de leeftijd, ook de botten worden brozer. Al vanaf een leeftijd van 35 begint het lichaam meer bot af te breken dan aan te maken. Hierdoor ontstaat botontkalking. Botten worden versterkt door calcium en vitamine D. Wat echter niet iedereen weet is dat magnesium een belangrijke rol speelt bij dit proces. Magnesium zorgt ervoor dat het lichaam calcium kan opnemen en dat er enzymen ontstaan zodat vitamine D zijn werk kan doen. Zonder magnesium kunnen calcium en vitamine D de botten dus niet goed versterken. Niet alleen de spiermassa neemt af met de leeftijd, ook de botten worden brozer.

 

 

Heb ik een magnesiumtekort?

Nu je weet hoe belangrijk magnesium is en hoeveel impact ons leefpatroon heeft op de magnesiumbehoefte, zul je al snel denken “heb ik ook een tekort?”
Symptomen van een magnesiumtekort kunnen zijn: snel geïrriteerd en angstig zijn, spierkramp, spasmen, onregelmatige hartslag, slaapstoornissen en slapeloosheid, rusteloze benen syndroom, prikkelbaarheid en een lage bloeddruk. Als je meerdere van deze symptomen hebt, is het handig om een inschatting te maken van jouw magnesiumlevels.

De makkelijkste manier om te controleren of je voldoende magnesium binnenkrijgt is om bij je huisarts een bloedtest te vragen. Toch kunnen deze testuitslagen een vertekend beeld geven en weet je vaak alsnog niet zeker of je een magnesiumtekort hebt. Slechts 1% van magnesium kan namelijk teruggevonden worden in het bloed. En slechts 0,3% zie je terug in het bloedserum. Hierdoor kan klinisch onderzoek naar de hoeveelheid magnesium in je bloed niet voldoende zijn om zeker te weten of je magnesiumtekort hebt.

Het is daarom verstandig om stil te staan bij je leefpatroon door middel van onze zelftest. Simpel en snel! Stel jezelf de volgende vragen en leer de risicofactoren van magnesiumtekort te herkennen.

 

  1. Drink je regelmatig koolzuurhoudende dranken?

De meeste donkerkleurige frisdranken bevatten fosfaten. Fosfaten binden zich met magnesium. Op deze manier spoel je magnesium uit je lichaam. De enorme toename van koolzuurhoudende (fris)dranken is een van de oorzaken voor een toename aan mensen met magnesiumtekort.

 

  1. Eet je regelmatig gebakjes, toetjes, snoep of andere zoetigheid?

Geraffineerde suiker bevat van zichzelf geen magnesium, maar het zorgt ervoor dat magnesium wordt uitgescheiden door de nieren. Zoetigheid verlaagt dus het magnesiumgehalte. Ook is suikerrijke voeding een echte ‘anti-nutriënt’. Dit betekent dat ze vaak voedzame producten vervangen, waardoor een tekort aan belangrijke vitamines en mineralen op de loer ligt.

 

  1. Heb je veel stress? Of heb je net een grote operatie achter de rug?

Stress kan een oorzaak zijn van magnesiumtekort. En een tekort aan magnesium kan op zijn beurt ook weer stress verergeren. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel terecht. Uit onderzoek blijkt dat adrenaline en cortisol (twee stoffen die veel voorkomen bij stress) gelinkt worden aan verlaagde magnesiumwaardes.

 

  1. Drink je meer dan zeven alcoholische drankjes per week?

Alcohol zorgt ervoor dat magnesium door de nieren wordt uitgescheiden. Alcoholische dranken verlagen dus het magnesiumgehalte in het lichaam. Dit is hetzelfde effect als wat optreedt bij koolzuurhoudende dranken en cafeïne houdende dranken.

 

Ben je een intensief sportbeoefenaar of saunabezoeker?

Een voldoende dosis magnesium optimaliseert het energieverbruik, voorkomt krampen in de spieren, breekt melkzuren af, verhoogt het uithoudingsvermogen, beschermt tegen letsel en men heeft korter de tijd nodig om te herstellen na een intensieve sporttraining. Soms krijgen sporters last van kramp, spierpijn, blessures en vermoeide spieren. Sporters hebben extra magnesium nodig, omdat ze vaak intensief sporten, waardoor ze zouten, zoals magnesium, verliezen door transpiratie en omdat er tijdens het sporten stress hormonen worden gemobiliseerd met een verhoogd verbruik van magnesium tot gevolg. Er zijn aanwijzingen dat suppletie bij sporters tot minder spierkrampen leidt.

Heb je de vragen voornamelijk met ‘JA’ beantwoord? Dan bestaat de kans dat je een magnesiumtekort hebt.

 

 

Hoe krijg ik voldoende magnesium binnen?

Hoe langer de inname van magnesium laag blijft, hoe groter de kans is dat de lichamelijke opslag wordt verminderd. Hierdoor kan je lichaam al snel blootgesteld worden aan de effecten van magnesiumtekort. Een van de meest effectieve manieren om je magnesiumwaardes op te krikken is door een gezond dieet te combineren met een magnesiumsupplement.

Ons lichaam kan magnesium in de pure vorm niet opnemen. Daarom hebben goede magnesiumsupplementen altijd een hulpstof die ervoor zorgt dat het magnesium wordt opgenomen op de juiste plek in het lichaam. De stof waaraan magnesium gekoppeld wordt, kan organisch zijn, bijvoorbeeld Magnesiumcitraat, Magnesium tauraat of Magnesium malaat. De verbindingsstof kan anorganisch zijn, bijvoorbeeld Magnesiumsulfaat, Magnesiumoxide of Magnesiumchloride.

De meest gebruikte vormen van magnesiumverbindingen die ons lichaam goed kan opnemen zijn magnesiumcitraat en magnesiumchloride.

 

Hoe kies ik een magnesiumsupplement?

Kies voor een magnesiumsupplement met magnesiumcitraat of magnesiumchloride.
Bekijk bij elk magnesiumsupplement ook altijd goed de ingrediëntenlijst. Sommige preparaten bevatten naast hulpstoffen en vulmiddelen een combinatie van verschillende soorten magnesium. Dan zit er bijvoorbeeld het minder goed werkende (en goedkopere) magnesiumoxide in.

Wat raden wij aan?

Wij raden u aan om eens rond te kijken op de website van Magnesium Health & Wellness. Dit is een klein bedrijf met een grote passie, een passie voor mooie producten, eerlijk, natuurlijk en speciaal voor geselecteerd. Magnesium producten, die kunnen bijdragen aan een goede gezondheid. Magnesium Health & Wellness betrekt haar producten van Zechstein Minerals uit Veendam, alle producten zijn voorzien van het Zechstein Inside keurmerk dat wil zeggen dat je verzekerd bent van het zuiverste en edelste magnesium rechtstreeks uit de Zechstein Zee.

Magnesium Health & Wellness is geen voorstander van Magnesium Tabletten of Capsules omdat bijna 80% van de werkzame stof uit een tablet of capsule verloren gaat in het darmstelsel. Verder kunnen tabletten of capsules meestal vulmiddelen, kleurstoffen en andere belastende stoffen bevatten. Wel stellen ze voorop dat alle magnesium producten zonder meer hun werk doen en dat ze een weldaad voor geest en lichaam kunnen zijn, maar de keuze voor een bepaald product is persoonsgebonden.

Magnesium Healht & Wellness adviseert Magnesium producten te gebruiken die rechtstreeks worden opgenomen door de huid (transdermaal) zoals de olie of bad kristallen. Die rechtstreeks naar de cellen en door naar de bloedbaan gaan, heel snel en effectief daar op de plaats waar het moet zijn.  De huid is het grootste orgaan van het lichaam, neemt snel magnesium op zonder dat het een groot deel van zijn werking verliest zoals via het maag-en darmkanaal met Magnesium tabletten of capsules De magnesium producten van dit bedrijf zijn een niet toxisch, veilig en natuurlijk mineraal. Het bevat voor mens en dier geen belastende stoffen zoals kleurstoffen, conserveermiddelen of andere stoffen. De producten zijn niet op dieren getest en de verpakkingen zijn vrij van BPA.

Door positieve persoonlijke ervaring over het gebruik van de magnesium olie en bad kristallen op haar gezondheid is de eigenaar van dit bedrijfje super enthousiast geworden en daarom is haar missie iedereen te informeren over hoe belangrijk magnesium kan zijn voor je lichaam en voor je gezondheid. Magnesium Health & Wellness geven via hun website super veel informatie over: magnesium en slaapproblemen, magnesium voor het ouder worden, magnesium superbelangrijk voor sporters, magnesium bij het restless-legs syndroom en ga zo maar verder. Magnesium Health & Wellness biedt haar producten aan tegen super voordelige prijzen, zij willen namelijk dat iedereen jong en oud, arm en rijk de producten kunnen proberen en kunnen blijven gebruiken.  Op de blog pagina van Magnesium Health & Wellness vind je tevens het laatste nieuws op het gebied van magnesium. Voor meer informatie www.magnesium-producten.nl  of mail: info@magnesium-producten.nl

 

 

Hoeveel magnesium heb ik nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium is volgens de Gezondheidsraad voor volwassen mannen 300 tot 420 mg en voor vrouwen 250 tot 350 mg. Geef je borstvoeding? Dan is het raadzaam je dagelijkse inname magnesium te verhogen tot 480 mg. Bezoek dan ook snel www.magnesium-producten.nl om jouw magnesium supplement te bestellen. Gebruik je hierbij de kortingscode ‘FNFHEALTH’ en je ontvangt 10% korting op je order! Waar wacht je nog op?


Zo! Bij deze ben je weer op de hoogte van de werking van je eigen lichaam! Wat is jouw ervaring met magnesiumsupplementen? Laat het ons weten in een reactie hieronder!

Groetjes Sabine 😊

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.