Werkstress, hoe ga je daarmee om?

Een van de grote taboes op het werk is werkstress. Tuurlijk zegt iedereen dat ze het druk hebben, want dat hoort erbij, dat is is immers het standard op de vraag: hoe gaat het ermee? Maar tussen lekker druk en te druk waardoor je werkstress ervaart, zit een groot verschil. Waardoor ontstaat werkstress en durf jij er open over te zijn naar je leidinggevende?

Zeker in deze economische tijden, waar de tripple-dip zich al lijkt aan te dienen en de crisis nog even door suddert, moeten organisaties de broekriem nog langer of nog strakker aantrekken. Dat betekent dat er minder werk is, of hetzelfde werk met minder mensen moet worden gedaan. Onder de organisatieterm Efficiency en Lean worden processen geoptimaliseerd, maar daarmee wordt alle ademruimte voor medewerkers weggehaald. Het gevolg: medewerkers die op hun tenen moeten lopen.

Even een tandje bijzetten is voor menigeen echt niet erg. Maar als het effect van op de tenen lopen te lang blijft duren, kunnen er problemen ontstaan. Psychosociale arbeidsbelasting (PSA), waar werkstress onder valt, vormt een van de grootste arbeidsrisico’s in Nederland. Ondanks dat het een taboe is om over te praten, veroorzaakt het wel een derde van het ziekteverzuim (cijfers CBS). Denk hierbij aan overspannen, depressie en burn-out. Dit zijn geen griepjes meer die een paar dagen duren, maar werknemers kunnen er soms lange tijd door uit de running zijn als er niet tijdig wordt ingegrepen en bijgestuurd.

Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) wil dit onderwerp uit de taboesfeer halen, door er vroegtijdig over te praten voor het te laat is. Middels een vier jaar durende campagne die onder duurzame inzetbaarheid valt, wil hij hier verandering in aanbrengen. Er is zelfs een facebookpagina bij: Check je werkstress

Werkstress onstaat echt niet alleen door te hard werken. Het is vaak een combinatie van verschillende factoren die daar bij komen:

  1. Het economisch zware weer waardoor het vaak minder gaat in organisaties, betekent dat ieder moment er een (nieuwe) ontslagronde kan worden aangekondigd. Geen enkele medewerker steekt spontaan zijn vinger op om te zeggen: doe mij maar. Dus de angst voor ontslag is al een extra factor.
  2. ­­Ook de bijkomende spanning speelt een rol: wat als ik ontslagen wordt, kan ik dan mijn maandelijkse vaste kosten nog wel betalen, vind ik wel snel genoeg weer werk?
  3. Een andere factor is gebrek aan werkplezier. Menig werknemer die ik coach zegt het plezier in werk verloren te hebben. Eigenlijk willen ze wat ander werk, maar durven dat niet hardop te zeggen. Het kan door de werkgever als goede reden worden gezien om jou bij de volgende saneringsronde mee te nemen in de afvallers.
  4. Resultaatgericht werken is ook een stress verhogende factor. Ineens wordt werk omgezet in meetbare resultaten, waardoor werk tussen collega’s onderling vergeleken kan worden. Voorheen was het lastiger meetbaar en daarmee gaf het minder druk. Niet dat resultaatgericht werken niet goed zou zijn, ik vind dat het meer transparantie geeft en ook kan motiveren. Maar niet door iedereen wordt het als zodanig ervaren.
  5. Combinatie werk en privé: hoe combineer je werk met zorgtaken thuis. Het Nieuwe Werken heeft wel mogelijkheden geboden om hier flexibeler mee om te kunnen gaan, maar heeft daardoor de grenzen tussen werk en privé ook doen vervagen.

24-7 bereikbaarheid lijkt nu de norm.

Stress komt niet zomaar, maar bouwt zich vaak op. Het is een opeenstapeling van factoren. Ieder mens kan veel hebben, maar ergens komt er een druppel die de spreekwoordelijke emmer doet overlopen. Omdat het voelt dat je er niet over kunt spreken, probeer je problemen zelf op te lossen, maar meestal lukt dat niet (voldoende). Steeds vaker zie je speciale afdelingen binnen HR of nieuwe diensten die zich bezig houden met vitaliteit, gezondheid en veiligheid om deze problematiek beter in beeld te krijgen en constructieve oplossingen te bieden.

 

Hoe ga jij met werkstress om?

Er zijn verschillende manieren om met (werk)stress om te gaan. Een daarvan is diverse zorg behandelingen te onder gaan. Dit kan door bij je huisarts aan te kloppen om een goede diagnose te krijgen en te bepalen welke type behandeling jij nodig hebt. Maar dan rest nog de vraag bij welke zorgverlener je dergelijke behandelingen wilt ondergaan. Gelukkig zijn er diensten die je daarbij helpen; Azenda.com, hét eerste boekingsplatform voor de health, body & mind branche.

Bij AZENDA.com kun je net zo gemakkelijk als je een hotel boekt, een behandeling boeken. Maar dan in de Health, Body & Mind-branche. Denk aan massage, fysio, psycholoog, coaching, yoga, personal training, voedingsdeskundige en veel meer. Alles voor de vitaliteit van lichaam & geest. Wat Azenda.com naar mijn mening uniek maakt is dat er altijd wel een behandelaar te vinden is, in de buurt. Daarnaast kan je middels de website ook zoeken op klacht en niet enkel op behandeling: PLUSPUNT!

Oprichter Maartje Niehof startte AZENDA.com in juni 2015 om de zorgmarkt open te breken. Zelf is ze afgestudeerd personal coach en voedingsdeskundige, en ze miste een platform waar ze zichzelf kon presenteren en tegelijkertijd geboekt kon worden.

Om de cirkel rond te maken, levert AZENDA.com de juiste after care. Na afloop sturen zij een mail met de vraag om een beoordeling over de door jou gekozen behandelaar te schrijven. Zo help je en de behandelaar en anderen om de juiste keuze te maken.

De site biedt consumenten de mogelijkheid om binnen een minuut een behandeling te boeken die zich richten op lichamelijke of mentale gezondheid en vitaliteit. Zij bieden boekingsopties bij een keur aan behandelaars, waaronder coaches, psychologen, fysiotherapeuten, masseurs, acupuncturisten, voedingsdeskundigen en personal trainers en maken het mogelijk om 24/7 een afspraak te maken bij deze zorgprofessionals.

Neem hier een kijkje op hun website!

beeld fnfhealth

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.