Wat je moet weten over lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is goed voor je!

Wil je scherper zijn op werk? Minder moe zijn als je thuis zit? Stiekem wat meer eten zonder je schuldig te voelen?

Als je antwoord hierop “ja” is (wie zou er nee zeggen?), dan is lichaambeweging het antwoord! Als je lichamelijk actief bent dan levert dat vele gezondheidsvoordelen op.

Als je op zoek bent naar motivatie om regelmatig te gaan sporten, dan kan dit artikel je helpen dat te vinden. De volgende fitness feiten kunnen je inspireren om van van de bank af te komen.

 

Lichaamsbeweging stimuleert je hersenen

Sporten is niet alleen goed voor je lichaam, het het ook je mentale gesteldheid. Door te sporten krijg je meer energie en maak je serotonine aan. Dit leidt tot een heldere geest en kan bijdragen aan een productievere werkdag.

 

Bewegen helpt het tegengaan van stress

Voor sommige mensen kan het al stressvol zijn om ook maar aan bewegen te denken, maar zodra je eenmaal bezig bent zal je merken dat je minder stress hebt in je dagelijkse leven. Sport leidt je op een positieve manier af. Het helpt ook je humeur te verbeteren en kan depressie tegengaan.

 

Van sport krijg je energie

Het zal je verassen hoe een workout in de ochtend je dag kan verbeteren. Doordat je door te sporten endorfine aanmaakt voel je veel energieker de rest van de dag. Naarmate je uithoudingsvermogen en kracht verbeteren worden dagelijkse taken steeds makkelijker, zoals traplopen en spullen dragen.

Een veel gebruikt excuus is dat mensen zich te moe voelen om te sporten. Dit is dan wel waar in het begin, maar dit zal al snel veranderen. De moeheid die voelt van een dag werken is niet hetzelfde als lichamelijk moe zijn. Zodra je lichaam zich aanpast aan het sporten zal je meer energie hebben dan ooit.

 

Tijd vinden om te sporten is niet zo moeilijk

Een veel gebruikt excuus is dat mensen geen tijd hebben om te sporten. Maar iedereen heeft wel 30 de tijd om even te sporten. Zelfs 20 minuten sporten kan al veel doen, het is al veel beter dan niks. Met een half uur beweging per dag kan je al veel gezondheidsvoordelen behalen.

 

Sporten brengt veel gezondheidsvoordelen met zich mee

Uit onderzoek is gebleken dat beweging de kans op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, type 2-diabetes, artritis en botontkalking kunnen verminderen en zelfs tegengaan. Zolang je niet overdrijft, is sport voordelig voor je gezondheid.

 

Het is goed voor je hart

Naast dat het gezond voor je is, helpt het ook met het versterken van je hart. Dé belangrijkste spier in je lichaam. Je hart zal efficiënter te werk gaan, het pompt meer bloed rond met minder inspanning. Een goede doorbloeding kan vermoeidheid tegengaan en de voordelen zijn al een paar dagen na het sporten op te merken.

 

Door te sporten kan je meer eten

Dit is een persoonlijke favoriet. Kilo voor kilo verbranden spieren meer energie dan vet. Dit betekent dat je meer energie gaat verbranden als je meer spieren hebt. Waardoor je dus ook meer energie nodig hebt. Dit betekent dat je meer mag eten! Hoe cool is dat?

 

Gewichtsverlies is niet het belangrijkste

De meeste mensen sporten om af te vallen. Als ze dan niet snel resultaat zien, dan raken ze gedemotiveerd en stoppen ze weer. Als je gaat sporten zorg dan dat afvallen niet het enige doel is. Maak het je doel om je energieker te voelen, minder stress te hebben en daarbij ook nog eens vet te verbranden. Een getal op de weegschaal zegt ook niet alles. Het doel om af te vallen en je gezondheid te verbeteren moet sporten een deel worden van je levensstijl mocht je willen dat het gaat werken.

 

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.