De voordelen van krachttraining

De voordelen van krachttraining

Dat ik een voorstander van krachttraining ben en cardio maar niks vind is niet nieuw. Ik hou zelf niet van langdurig trainen en saaie oefeningen. Daarom is krachttraining goed voor mij, en misschien ook wel voor jou. Dit artikel geeft je inzicht in de voordelen van krachttraining en geeft tips waar je rekening mee moet houden.

Je onderscheid je zelf
Het is een feit dat bijna niemand meer fit is. Het is zorgelijk, maar het zorgt er wel voor dat als jij krachttraining doet je al gauw een stuk sterker bent dan gemiddeld en er ook nog eens een stuk beter uitziet dan de meeste mensen. Op werk sta ik bekend als de ‘gespierde’ en geloof me, ik ben niet indrukwekkend.

Kracht is relatief
Het mooie aan kracht is dat het relatief is. Als jij begint met het behalen van 1 pull-up en na een paar maanden 10 kan, dan is dat een toename in kracht. Zo kan je mooi persoonlijke doelen stellen en vooruitgang boeken. Dit werkt motiverend.

Train een paar uur per week, train hard, gebruik de standaard grote lifts en zorg voor vooruitgang in gewicht. Hou dit een langdurige periode vol (jaren, niet maanden) en je zal veel sterker zijn dan toen je begon. De sterker je wordt, de groter de gezondheidsvoordelen zijn die hiermee gepaard gaan.

Kracht is makkelijk te meten
Consistentie en de nadruk op zelfverbetering is de sleutel tot het meesteren van elke bekwaamheid. Met kracht is al helemaal waar. Nergens anders kan je je eigen vooruitgang beter bij houden dan op de sportschool. Er zijn spiegels om je houding te bekijken, er zijn ervaren mensen waar je tips aan kan vragen en het is gigantisch uitgelicht op het internet. Je kan je vooruitgang makkelijk op papier of in een app bijhouden en het hebben van iemand die met je mee traint werkt motiverend. Vooruitgang verkrijg je doormiddel van hard werk en toewijding, zodra je dit bij jezelf ziet werkt het erg motiverend.

Je gewicht staat in verband met je kracht
Lichaamsgewicht heeft een grote impact op kracht. Sommige oefeningen zoals bankdrukken, militairy press en squats worden beïnvloed door je gehele lichaamsgewicht. Zodra je een plateau in kracht bereikt kan het aankomen van vijf kilo je kracht al doen stijgen. Nou raad ik je niet aan om 25 kilo aan te komen om 10 kilo meer te kunnen bankdrukken, dan zit je straks vast aan een bierbuik en dat wil niemand.

Je kan het wel in gedachten houden als je al een tijdje vast zit met een bepaald gewicht van een oefening. Als voorbeeld kan je sterkste mannen ter wereld nemen. Ze zien er allemaal groot en breed uit, maar geen van hen beschikt over een sixpack.

Zelf doe ik hier niet echt aan. Ik vind mijn fysiek hier te belangrijk voor, liever wat slanker en ‘slapper’ dan dikker en sterker. Maar ieder zijn persoonlijke doel.

Train zwaar
Trainen met lichte gewicht kan wellicht leiden tot spiergroei, maar om je kracht te verhogen én tegelijkertijd spiergroei te bevorderen zal je zware gewichten moeten gebruiken. Kies een gewicht dat je 5-6 keer goed (met de nadruk op goed!) kan uitvoeren en doe dit 5 keer. De sterkste ter wereld trainen op een soortgelijke manier.

Train je core
Je moet je core goed trainen om vooruit in de kracht te gaan. Hiermee bedoel ik niet dat je oneindig sit-ups moet doen wat een verspilling van je tijd is. Een platte droge buik heeft meer te maken met je voeding dan met buikspieroefeningen, daarom moet je grote core oefeningen doen zoals: chin-ups, push-ups, squats, deadlifts, farmer’s walks, en military presses. Hierdoor wordt je core sterk en gespierd, gecombineerd met de juiste voeding zal dit leiden dat een mooi uitziende buik en taille.

Gebruik losse gewichten
Apparaten zijn minderwaardig aan losse gewichten. Deze apparaten zijn ontworpen voor luie mensen met een kantoorlichaam. Losse oefeningen zijn koning in de sportschool. Ze zorgen ervoor dat je natuurlijke bewegingen kan maken en activeren je balansspieren. Het is niet erg om voor de afwisseling af en toe een machine te gebruiken, als de hoofdmoot maar bestaan uit oefeningen met losse gewichten.

Varieer oefeningen
Dit is simpel, varieer je oefeningen. Elke keer hetzelfde doen is niet alleen saai, maar kan ook je vooruitgang beïnvloeden.

Niet overdrijven
Neem rust en ga niet elke keer tot het uiterste. Slapen en eten zijn ook erg belangrijker voor je groei. Met goed eten zal je slanker, mooier en sterker worden en slaap helpt je bij je herstel.

Deze tips vallen of staan natuurlijk met je persoonlijke doelen, maar het zijn handige richtlijnen om rekening mee te houden.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.