Vet-verbranding vs Suiker-verbranding

Vetverbranding? De meeste mensen in de Westerse maatschappij zijn suiker-verbranders!

Deze suiker-verbranders zeggen geen nee tegen een boterham of een gebakje. Ze houden vaak van zoetigheid en eten tussendoortjes op het werk of thuis. Heb jij last van een te dikke buik, love-handles of zelfs man-boobs? Dan ben jij sowieso een suikerverbrander! Jij leeft van koolhydraten. Koolhydraten en suiker leveren snelle energie dat ook weer snel aangevuld moet worden. Ben je te vet of heb je de volgende klachten, overweeg dan serieus je dieet aan te passen.

Hieronder de eigenschappen van een suikerverbrander:

  • Hoofdmoot van energie bestaat uit: koolhydraten
  • Moeten een aantal maal per dag eten
  • Vasten is moeilijk
  • Hebben last van energie-dips
  • Eten graag granen en zoet. Van fruit tot gebak
  • Eten meer geraffineerde voeding
  • Hebben vaak last van overgewicht (hoeft niet) en raken vet moeilijk kwijt
  • Eten snel teveel
  • Vrouwen hebben vaak last van hormoon-buien
  • Meer kans op verslavingen
  • Hebben last van een schommelende suikerspiegel
  • Hebben zeer grote kans op: een slecht gebit, migraine, osteoporose, diabetes, hart-en vaatziekten, hersenziekten, kanker en meer

Of ben jij een vetverbrander (die kans is aanzienlijk kleiner). Deze mensen zijn in het algemeen bewust met voeding bezig, mensen van ‘vroeger’ of natuurmensen. Zij voeden zich met vetrijke voeding hoog in nutrienten. Dit is de natuurlijke staat van de mens. Vet levert lange-termijnenergie, fungeert als bouwstof en transporteert belangrijke nutrienten.

Vetverbranders:

  • Hoofdmoot van energie bestaat uit: (verzadigd) vet. Geen geraffineerde vetten of trans-vet, dat is geen vet maar troep
  • Kunnen met 1 of 2 maaltijden per dag
  • Kunnen prima vasten
  • Energie-spiegel is over de dag gelijk
  • Hebben geen drang naar zoet
  • Hebben geen drang naar geraffineerd voedsel
  • Hebben minder last van overgewicht en raken overtollig vet makkelijk kwijt
  • Lichaam geeft aan wanneer het verzadigd is
  • Vrouwen hebben een stabielere hormoon-huishouding
  • Niet verslavingsgevoelig
  • Hebben een stabiele suikerspiegel
  • En hebben beduidend minder kans op: een slecht gebit, migraine, osteoporose, diabetes, hart-en vaatziekten, hersenziekten, kanker en meer

De overheid en de industrie laten ons graag geloven dat we hoofdzakelijk onze energie uit koolhydraten moeten halen. Maar niets is minder waar!

Wij zijn van oorsprong vetverbranders en geen suikerverbranders! Onze voorouders zaten in de staat van vetverbranding en waren niet half-ziek zoals het merendeel van de mensen hedendaags!

Focus je tijdens de maaltijden op vet- en eiwitrijke voeding  en groenten. Is dit niet genoeg, vul dit eventueel aan met wat fruit of glutenvrije granen. Eet rustig aan, neem de tijd. Ga wel voor biologische en/of grasgevoerde voedingsproducten. Probeer ook eens intermittent-fasting. Dat is een goede tool om in de vet-verbranding te komen. Tevens heeft intermittent-fasting veel gezondheidsvoordelen.

De ziekten die toegedicht worden aan verzadigd vet en cholesterol, komen eigenlijk door de hedendaagse hoge koolhydraten-consumptie en de consumptie van geraffineerde vetten/oliën.  Want met onbewerkt (verzadigd)vet worden geen centjes verdiend. Dus moeten we met z’n allen veel koolhydraatrijke en geraffineerde voeding eten. Zodat we de zakken van de grote heren van de voedingsindustrie blijven spekken. Dat is het hele idee achter de aanbevelingen van propoganda-orgaan het Voedingscentrum!

Lees ook:

Eet minder koolhydraten.nl

Suiker vs vetverbranding

 Carbs vs fat the final answer?

10 benefits of intermittent fasting

Isocaloric fructose restriction and metabolic improve….

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.