Van hardlopen word je dik!

Je ziet ze elke dag weer rennen, mensen die regelmatig hardlopen maar niet slanker of spor-tiever worden. Je zou toch denken dat als je zo vaak rent je lichaam er op z’n minst beter uit zou zien? Niks is minder waar.

Als het over afvallen en cardio gaat dan barst er altijd een storm los van verschillende meningen. Het grootste argument is dat je het moet doen om af te vallen of ‘droger’ te worden. Het eerste waar mensen dan aan denken is hardlopen.

Het is natuurlijk waar dat actief bezig zijn altijd beter is dan inactief zijn. Vooral voor mensen die nooit bewegen is elke vorm van inspanning als superieur aan stil zitten. Maar als je simpelweg wit afvallen is juiste voeding en beweging belangrijker dan simpelweg hardlopen en slecht blijven eten. Daarnaast blijkt uit studies dat door hardlopen slecht is voor de spiergroei in je lichaam. Het zorgt er voor dat je moeilijker je spiermassa behoudt en kan zelfs spiergroei tegengaan.

Daarnaast heeft hardlopen weinig effect op vetverlies. De meeste hardlopers vallen weinig tot niets af, sommige hardlopers komen zelfs aan. Als jouw lichaam regelmatig moet hardlopen dan gaat het daar rekening mee houden. Je lichaam gaat reserves opslaan om te anticiperen op het energiegebruik, waardoor je vetpercentage juist toe kan nemen.

Enkele nadelen van hardlopen zijn als volgt:
• Veel mensen denken dat ze meer moeten eten als ze hardlopen. Soms zoveel dat ze meer energie binnen krijgen dan verbruiken tijdens het hardlopen. Het gevolg? Je komt aan.
• Cardio laat het hormoon cortisol stijgen. Een negatieve eigenschap van cortisol (stresshormoon) is dat het zorgt voor de aanmaak van buik vet.
• Door cardio leert je lichaam bewust om te gaan met energie. Dit is een nadeel, omdat je zo naarmate je langer traint, steeds minder vet gaat verbranden.
• Hardlopen is zeer belastend voor de gewrichten. Doordat je lang intensief bezig bent belast je jouw gewrichten meer dan nodig is.

Een ander groot nadeel van hardlopen is dat het relatief veel tijd kost, daarnaast is het resultaat beperkt vergeleken met andere sporten. Met bijvoorbeeld intervaltraining gebruik je veel meer energie dan met hardlopen in een relatief korte periode. Daarnaast is het veel minder belastend voor je gewrichten. Een voorbeeld van intervaltraining is High Intensity Interval Training, oftewel HIIT. Waarbij je met hardlopen langdurig op constante snelheid loopt, wissel je bij intervaltraining af tussen sprinten en wandelen/joggen.

Op deze manier verbrand je meer vet en train je effectiever je spieren. Daarnaast is de kans op overbelasting van bepaalde spieren minder groot, omdat de uitgevoerde bewegingen minder her-halend van aard zijn. Extra voordeel is dat deze manier van training spiergroei niet in de weg staat en het zelfs kan bevorderen.

Een voorbeeld van een HIIT training is als volgt:

  • 5min warmlopen
  • 20 seconden sprinten
  • 60 seconden joggen/wandelen
  • herhaal dit tien keer gevolgd door 5 minuten cooking down en je bent klaar.

Je kan dit schema opbouwen door er elke week 10 seconden bij het sprinten toe te voegen totdat je 60 seconden sprint en 60 seconden joggen of wandelt. Daarnaast is HIIT erg flexibel toepasbaar, je kan het doen met elke vorm van beweging die je maar kan bedenken.

Krachttraining kan ook erg effectief zijn als afvalmethode. Het verband tussen krachttraining en vetverlies wordt vaak over het hoofd gezien. Als vetverlies je doel is dan wil je zo veel mogelijk brandstof verbranden, om dit te doen moet je lichaam zo inefficiënt mogelijk zijn met je brandstof. Een groot probleem met cardio voor vetverbranding is dat je er steeds effectiever in wordt en je lichaam efficiënter met je energie omgaat. Met krachttraining is het tegenovergestelde waar, de sterker je wordt de zwaarder je kan tillen. Daarom eist krachttraining veel van je lichaam en door deze eigenschap is het ideaal voor vetverbranding. Daarnaast kan zelfs een paar gram extra spie-ren er voor zorgen dat je meer calorieën verbrand per dag, wat ook leidt tot vetverlies.

Enkele punten waar je rekening mee moet houden als je effectief wilt afvallen:

• Als je serieus bent en wilt afvallen, dan zul je de juiste voeding moeten eten. Als je hier geen discipline of tijd voor hebt, dan maak je dat.
• Vaak focussen mensen die willen afvallen zich op één enkele activiteit. Het is belangrijk om meerdere fysieke activiteiten te combineren en af te wisselen zoals krachttraining en HIIT.
• Als je erg actief gaat sporten hou dan rekening met voldoende rust. Door de hard van stapel te lopen kan je snel overbelast en gedemotiveerd raken.

Rennen is een intensieve sport, maar niet dé ideale manier om af te vallen.

3 reacties

  1. frank

    Dit principe geldt voor krachttraining en andere sporten net zo min. Als je voeding niet op orde is en ingesteld is op calorierestrictie zal men niet afvallen (mits je geen ziekte hebt). Hardlopen biedt naar mijn mening veel meer voor dan nadelen. Wat te denken van endorfine aanmaken, je hoofd leegmaken, goed voor hart, bloedcirculatie, longen enz enz. En hardlopen in combinatie met vetverbranding, wissel intervallen af met rustige duurlopen en je lichaam wordt een vetverbrandingsmachine. En je conditie zal door t dak schieten. Daar zullen de meeste krachtsporters nog niet bij in de buurt komen. Al heeft krachtsport en spieropbouw natuurlijk a hell of a lot voordelen maar ook hier geldt, sport beschadigd cellen en bevordert versnelt veroudering. Maar ach, zolang we er plezier aan beleven (wat ik zelf al jaren doe) moeten we gewoon lekker vlammen als n malle.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.