Testosteron tekort

Testosteron tekort?

In de samenleving van tegenwoordig is het maar moeilijk om nog echte mannen te vinden. Waar we voornamelijk mee opgescheept zitten, zijn ongezonde mannen met een zachte lichaam en vrouwelijk gedrag.

Kijk maar eens goed om je heen als je in de stad loopt. Het straatbeeld wordt gedomineerd door dikke mannen, dunne mannen met een bierbuik en halve vrouwen. Fysiek stellen de meeste niks meer voor, ze dragen een sjaal binnen als fashion statement en maken zich meer zorgen om hun kapsel en hun kleding, dan dat ze bezig zijn zich te gedragen als een man.

Nou is het natuurlijk niet de bedoeling dat je je volspuit met anabolen en als een gorilla rond gaat lopen en je dominantie laat blijken door tegen alles te urineren. Maar het is wel een feit dat het te veel voorkomt dat mannen te weinig testosteron hebben en dit heeft serieuze gevolgen voor de gezondheid.

 

Wat is testosteron?

Testosteron is het belangrijkste mannelijk geslachtshormoon of androgeen. Het hormoon wordt geproduceerd in de gonaden en in de bijnieren. De mannelijke gonaden, dat zijn de geslachtsklieren, zijn de testikels, ook wel teelballen of zaadballen genoemd. Zij produceren het meeste testosteron. Minder testosteron wordt geproduceerd in de bijnieren, dat zijn kleine niervormige orgaantjes die op de nieren liggen en diverse hormonen produceren. Testosteron speelt een belangrijke rol in je hormoonspiegel.

 

Hormoonspiegel

Je hormoonspiegel heeft een belangrijk effect op je gehele gezondheid. Als hormonen uit balans raken dan kan dit ernstige gevolgen hebben. Een laag testosteron gehalte wordt in verband gebracht met de volgende aandoeningen:

  • Hart- en vaatziekten
  • Kanker
  • Diabetes
  • Botontkalking
  • Depressie
  • Alzheimer
  • Erectiestoornissen
  • Verscheidende metabolische stoornissen

Als je lichaam een te laag testosterongehalte bevat dan is er sprake van oestrogeendominantie. Dit betekent dat je oestrogeengehalte in het lichaam te hoog is. Het staat niet meer in verhouding tegenover je testosteron.

Uit diverse studies blijkt dat veel westerse mannen een te laag testosterongehalte hebben, dit wordt veroorzaakt door veelvuldige blootstelling aan oestrogenen uit onze omgeving. In veel producten xeno-oestrogenen, chemische stoffen die natuurlijke oestrogenen imiteren. Je kan ze vinden in o.a. cosmetica, plastic producten die BPA bevatten, pesticiden, schoonmaakmiddelen en medicijnen. Naast deze producten bevatten o.a. de volgende voedingstoffen ook stoffen die ons lichaam voor oestrogeen aanziet: soja, cafeïne, volkorengranen, peulvruchten, erwten, linzen, kiemen en alfalfa. Het westerse dieet dat volgens allerlei instanties als ‘gezond’ wordt verkondigd is ziekmakend.

Als je een of meerder van de volgende symptomen vertoont is de kans groot dat je een te laag testosterongehalte hebt:

  • Neerslachtige en sombere gevoelens
  • Stemmingswisselingen
  • Depressie
  • Verlies van spiermassa
  • Geen spiermassa kunnen opbouwen op benen en armen
  • Een bleek gezicht en droge ogen
  • Overtollig vet (‘zwembandjes)
  • Botontkalking
  • Weinig zin in seks
  • Ontwikkeling van borsten of andere vrouwelijke uiterlijke kenmerken bij mannen
  • Erectiestoornissen

Maar gelukkig is er nog van alles aan te doen. In het volgende gedeelte van het artikel ga ik enkele oplossingen behandelen.

Eet zink

Om je testosteronspiegel op een natuurlijke manier te verhogen heb je zink nodig. Vlees, schaal- en schelpdieren en noten kunnen hierbij helpen.

Eet verzadigde vetten

Er is ons geleerd dat veel dat verzadigde vetten (uit bijvoorbeeld roomboter, vlees en eieren) slecht voor ons zijn, maar dat is niet waar. Ze zorgen voor verhoging van testosteron in het lichaam.

Vermijd drop als de pest

De stof glycyrrhizine in drop onderdrukt bij mannen het testosteron. Het effect is al meetbaar als je dagelijks een paar dropjes eet, daarnaast is het ook slecht voor je bloeddruk.

Matig alcohol

Testosteron wordt bijna geheel aangemaakt in de testikels. Alcohol verstoort het proces in die cellen. Door dagelijks drie of meer glazen alcohol te drinken verlaag je daarmee je testosteronproductie aanzienlijk.

Eet kruisbloemige groenten

Om oestrogeendominantie te behandelen of te voorkomen kun je het beste kruisbloemige groenten eten. Deze zijn van natuurlijk rijk aan DIM wat je testosterongehalte verhoogt.

Kruisbloemige groenten zijn o.a.:

  • Bloemkool
  • Boerenkool
  • Broccoli
  • Radijs
  • Rodekool
  • Rucola
  • Spruiten
  • Witte kool

Doe krachttraining

De allerbeste manier om je testosteron te verhogen is krachttraining. Zorg wel voor voldoende rust en train serieus.

 

 

 

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.