Suikervervangers; wat zijn de beste opties?

Zo langzamerhand dringt het bij veel mensen door dat geraffineerde suiker in ieder geval niet gezond is maar wat dan wel? Agavesiroop? Honing? Ik zal je vertellen wat mijn suikervervangers zijn en waarom.

 

We zijn niet gebouwd op veel suikers

In de natuur komen de meeste suikers voor in de nazomer en begin van de herfst. In die periode kwam het zoete fruit aan struiken, bomen en de zetmeelrijke knollen (ook een vorm van suikers) voor de oermens beschikbaar. Een prima tijdstip, want suikers betekenen voor ons lichaam vetopslag en een laagje vet kon de oermens wel gebruiken gedurende de schrale periode die voor de deur stond. Vetopslag betekende een grotere overlevingskans. De natuur heeft het zó goed voor ons bedacht!

 

Suiker zit verstopt als naalden in een hooiberg

Het probleem is dat we niet zijn gebouwd op de enorme hoeveelheden suikers die we nu 365 dagen per jaar binnen krijgen. Dat heeft de natuur niet voorzien. Vergis je niet, suiker is niet alleen dat goedje in je suikerpot. Het overgrote deel, 90% van de suikers, zit verborgen in allerlei voedingsmiddelen waarin we suikers niet eens verwachten. Natuurlijk zit het in zoete dingen als koek, snoepgoed en frisdrank, maar denk ook aan brood, soepen, sauzen, vleeswaren, diepvriesproducten, pindakaas en zuivel.

 

Wil je méér energie? Stop dan eens met suikers

Er zijn duizenden onderzoeken die hebben aangetoond dat een overmaat van suikers slecht voor je is en overmaat heb je al erg snel. Suikers verstoren allerlei processen in je brein en lichaam. Voel je je vaak moe en ben je op zoek naar meer energie? Verminder dan drastisch je inname van suikers want het herstellen van de balans in je lichaam (wat nodig is na de inname van suikers) kost je lichaam heel veel energie.

 

Niet alle suikers zijn even ongezond

Laten we de conclusie trekken dat we zeer spaarzaam zouden moeten omgaan met suikers en dat afkicken van zoet het allerbeste is. Maar als je dan toch met mate wat zoetigheid zou willen gebruiken, wat is dan de minst slechte variant? Om een antwoord te krijgen op deze vraag heb ik suikers ingedeeld in drie overzichtelijke groepen:

  1. Geraffineerde suikers; alle benamingen die eindigen op -ose.
  2. Ongeraffineerde suikers; onbewerkte suikers uit de natuur zoals honing, agave en rijststroop.
  3. (Semi) synthetische zoetstoffen; alles wat synthetisch in een fabriek is gemaakt.

Er zijn verschillende manieren om naar deze drie groepen van suikers te kijken en ze hebben alle drie hun eigen voor- en nadelen. Als ik specifiek kijk naar de gezondheid van vrouwen 40+ heb ik echter wel duidelijk mijn voorkeur.

 

Synthetische zoetstoffen maken je dik

Er is een verschil tussen semi-synthetische zoetstoffen (alle benamingen die eindigen op -tol plus isomalt) en synthetische zoetstoffen. De eerste groep heeft hetzelfde nadeel als groep 1 want het zijn geraffineerde suikers; ze bevatten dus geen mineralen meer. Deze groep valt wat mij betreft dus ook af.

De synthetische zoetstoffen zijn in een fabriek in elkaar geknutseld en worden daarom door ons lichaam niet herkend. Het zijn de kunstmatige zoetstoffen die worden gebruikt in lightproducten. Ze zijn lichaamsvreemd en hebben hierdoor veel nadelige lichamelijke en geestelijke effecten. Gebruik je ze om af te vallen, bedenk dan dat ze je lichaam voor de gek houden en je er nog meer trek van krijgt in zoetigheid. Uit een 14-jarig onderzoek onder 66.000 vrouwen is gebleken dat vrouwen die lightproducten gebruikten zwaarder en zieker waren geworden dan vrouwen die producten gebruikten zonder zoetstoffen, maar met suiker. Wat mij betreft valt alles in deze groep absoluut af.

 

steviala-kristal-sweet-en-frost1

 

De natuurlijke zoetstoffen dan?

Er is al een hoop afgevallen. Dat ruimt lekker op! Wat we nog over hebben zijn producten uit groep 2: de ongeraffineerde suikers uit de natuur. Dit zijn de suikers zoals de oermens ze ook af en toe kon vinden. Denk aan fruit, ahornsiroop, agave, kokosbloesemsuiker, stropen gemaakt van granen (rijst-, mais-, mout-), oerzoet of ongeraffineerde suikerbietenstroop, palmsuiker, honing en het groene steviaplantje.

Het voordeel is dat deze groep nog alle vitamines, mineralen en sporenelementen bevatten en door ons lichaam wordt herkend als voedingsstof. Het nadeel is dat de meeste hiervan aardig wat fructose en sucrose bevatten, wat niet goed is voor respectievelijk je lever en je bloedsuikerspiegel.  En ik ben erg zuinig op je lever en je bloedsuikerspiegel! Fruit is natuurlijk prima zolang je er geen bergen van eet en ook de vezels erbij neemt. Liever niet uitpersen dus, maar als geheel eten. Laten we nog even verder kijken naar één van deze zoetstoffen:

 

Honing

Ik heb een zwak voor honing. Helaas bevat honing veel fructose én glucose, afhankelijk van de soort. Als je rauwe, koud geslingerde, ongefilterde honing kiest dan bevat het nog veel gezonde stoffen. Dus wat mij betreft is dat een redelijke keuze zolang je er kleine beetjes van gebruikt. Bezoek eens een imker bij jou in de buurt en koop het daar zou ik zeggen.

Ahornsiroop (Maple Syrup)

Ahorn-siroop (maple syrup) is het sap van de Canadese esdoorn. Deze komt wat beter uit de bus; het bevat redelijk wat mineralen en sporenelementen maar ook erg veel sucrose, wat je bloedsuikerspiegel doet stijgen. De kans is ook erg groot dat je suikerstroop koopt met een ahornsmaakje erin. Echter: de biologische, 100% ahornsiroop graad C (deze is rijker aan mineralen dan graad A) komt wat mij betreft door de screening zolang je deze met mate gebruikt.

 

Stevia

Tot slot de groene stevia; de gedroogde blaadjes van de steviaplant gemalen tot poeder. Het bevat geen fructose of sucrose en heeft dus geen negatief effect op je lever of bloedsuikerspiegel maar geeft je ook nauwelijks gezonde stoffen, omdat je er maar heel weinig van nodig hebt. Er is enkel één probleem en dat is dat de groene plant nog niet gelegaliseerd is. Daarom raden we de natuurlijke zoetstoffen van Steviala aan.

Steviala is producent van hoogwaardige Stevia zoetstoffen zoals stevia zoetjes, stevia kristal, stevia poeder, stevia poedersuiker en stevia druppels met maar liefst 19 smaken. Daarnaast verdelen ze ook jam, snoep en chocolade gezoet met Stevia en Erythritol.

 

Momenteel zijn hun producten in Nederland en België verkrijgbaar bij voedingsdeskundigen en therapeuten en online. Hieronder een kleine toelichting van hun producten:

 

Een Steviala zoetje komt overeen met een klontje suiker. Met als belangrijkste verschil dat deze zoetjes vrij van calorieën en volkomen natuurlijk zijn. De zoetjes zijn per 200 stuks, 500 stuks in een dispenser te verkrijgen of in voordelige navulverpakkingen.

 

collage-2016-07-20

 

Naast het zoetje heeft Steviala ook vloeibare smaakmakers. Deze kunnen worden toegevoegd aan water, koffie, thee, yoghurt, kwark, cake, koekjes en in tal van recepten. 1 druppel staat gelijk aan 1 theelepel suiker. Deze vloeibare stevia is ook
beschikbaar in handig meeneemformaat van 10 ml (om uit te proberen) en 50 ml. Poeders zijn tevens verkrijgbaar. Deze bestaan uit puur natuurlijk stevia extract zonder chemische toevoegingen. Naast poedervorm bieden zij deze ook in kristalvorm aan.

 

Daarnaast produceert Steviala ook Ery-Pure en Ery-Bronze. Dit zijn zoetstoffen op basis van erythritol, een zoetstof die van nature voorkomt in sommige fruitsoorten (meloenen) en paddenstoelen. Ery-Pure is 30% minder zoet dan suiker, geschikt voor diabetici en lijkt op kristalsuiker. Ery-Bronze is de bruine variant van Ery-Pure en een calorievrije bruine suikervervanger. Je kan er bovendien ook suikervrije karamelsaus mee maken, een uniek gegeven voor zoetstoffen!

 

Ten slotte zijn er ook heerlijke chocolades te bestellen. Steviala chocolade is een heerlijke chocolade zonder toegevoegde suiker en glutenvrij. Naast verschillende de repen hebben zij ook nog chocoladepasta (4,95). Met de unieke kortingscode FNFHEALTH ontvang jij 15% korting op jouw bestelling. Het proberen waard! Groetjes Nadine 😉

12986430_993457590772170_2124615288_o

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.