Spierpijn

Spierpijn en krachttraining zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Spierpijn is niet erg, het betekend dat de spieren zodanig zijn belast dat spiergroei wordt gerealiseerd. Door de belasting ontstaan er kleine scheurtjes. Door deze ‘beschadiging’ prikkelt de zenuwen en zorg voor een pijnlijk en stijf gevoel in de spieren. Tijdens de spierpijn worden de scheurtjes hersteld en worden afvalstoffen afgevoerd wat resulteert in een sterkere spier.

 

Wat is spierpijn?

Na zware inspanningen ontstaan er kleine scheurtjes in de getrainde spieren. Deze scheurtjes veroorzaken het pijnlijke gevoel. Tijdens de pijn herstelt de spier zich door de scheurtjes te repareren en de spier sterker te maken. Zo kan de spier telkens net iets zwaardere trainingen aan en bouw je langzaam spiermassa op.

Spierpijn heb je in twee gradaties. Je hebt spierpijn als gevolg van een goede training, je voelt lichtelijke pijn in de spier, maar het is niet echt storend. Je voelt je sterk en kijkt uit naar de volgende training.

De tweede variant is erg storend en pijnlijk. De spier is dusdanig beschadigd dat simpele dingen zoals opstaan of een trap op lopen al moeite kosten. Als je veel spierpijn hebt na het sporten betekent niet per se dat je goed getraind hebt en tot vooruitgang zal leiden. Te veel spierpijn kan tot slechte prestaties leiden op het gebied van kracht en mobiliteit en kan invloed hebben op de productiviteit van je volgende workout.

 

Verhelpen

Het is belangrijk om de juiste voeding te eten om je pijn te verhelpen, eet ongeveer 2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht per dag. Daarnaast helpt voldoende slaap ook goed. Slaap minimaal 8 uur per dag. Tijdens de nachtrust herstellen de spieren het snelst.

 

Trainen met spierpijn

Als je spier iets harder dan normaal aanvoelt, kan het zijn dat je spier nog wat kwetsbaar is. Als je mobiliteit en kracht zodanig zijn aangetast dat ze je limiteren is het een fout om deze spieren weer aan te pakken. Maar als de spierpijn niet zo intens is dat het je prestaties verminderd, is het mogelijk. Het kan zelfs aan te raden zijn om alleen deze spieren te trainen. Waarom? Omdat er dan meer bloed en voedingsstoffen naar deze spieren worden gebracht kan dit het herstel bevorderen. Het kan erg effectief zijn. Bij zo’n workout moet je redelijke licht trainen en je focussen op de doorbloeding en de samentrekking van de spieren. Je zou bijvoorbeeld voor eenzelfde spiergroep zware krachttraining kunnen doen en de dag erna lichte isolatie oefeningen.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.