Boerenkool; Superkool!

De ouderwetse boerenkool is weer helemaal hip. En dat is helemaal niet erg. Want boerenkool is een echte superfood. Het is een van de meest gezonde winter-groenten. En wel om de volgende redenen.

Er zitten een heel scala aan de volgende vitamines in:

  • Vitamine C
  • Vitamine E
  • Vitamine B1
  • Vitamine B2
  • Vitamine B3
  • Vitamine B6
  • Foliumzuur
  • Vitamine K1

En een scala aan de volgende mineralen:

  • Mangaan
  • Koper
  • Calcium
  • Magnesium
  • Kalium
  • IJzer
  • Fosfor

Boerenkool bevat veel vezels, beta-caroteen en anti-oxidanten (1)

Nu is het de trend om boerenkool rauw te eten of te verwerken in een smoothie. Toch is dit niet aan te raden. De voedingsstoffen in de vezelige bladeren komen beter vrij door te koken, wokken, stoven en/of te verwerken in een stamppot. Dit wordt niet voor niets al honderden jaren zo gedaan!

Er zijn tientallen boeren-koolrecepten. Behalve in een ouderwetse stamppot, kan je de kool ook mee wokken met andere groenten. Of verwerken in een curry, je kan stoven. Je kan er zelfs een soep van maken!

Eet je boerenkool ook altijd met een bron van vet, liefst verzadigd vet. Doe er een of twee eetlepels kokosolie of roomboter bij! Of meng kokosmelk of slagroom door de stamppot. Dit zorgt voor een betere opname van de mineralen en vitamines in de boerenkool.

Verwerk naderhand rauwe appelazijn in het gerecht, voor de enzymen, die met het verhitten verloren gegaan zijn. Appelazijn helpt ook met de vertering van je maaltijd. (2)

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.