Rijstepap met kokosmelk

Ontbijt is misschien wel mijn favoriete maaltijd van de dag. Rijst is ook ideaal als ontbijt. Ja ik hoor je denken; “WTF!” Maar eet jij wel eens rijst voor ontbijt? Zeker in de winter is rijst een heerlijk verwarmend ontbijtje. Het wordt een soort rijstepapje. De rijst moet wel wat langer koken dan havermout, maar dat is zeker de moeite waard. Net als met havermout heb je niet veel meer nodig dan een kleine steelpan, alleen duurt het dus iets langer.

Deze rijstepap met kokosmelk doet een beetje denken aan Thailand. Eet de rijstepap met je favoriete toppings, zoals vers fruit, geraspte kokos en noten.

Rijstenpap met kokos, appel, amandelen en vanille (2 personen)

  • 100 gram risotto rijst
  • 200 ml water
  • 100 ml kokosmelk uit blik
  • 100 ml melk naar keuze, zoals kokosmelk, amandelmelk of rijstmelk
  • 1 vanillestokje, merg uitgeschraapt
  • geraspte schil van 1/2 citroen
  • snuf grof zeezout
  • 2 kleine appeltjes
  • handje geroosterde amandelen, als topping
  • geraspte kokos of bruine suiker, als topping

Bereidingswijze

  1. Doe de rijst met het water en een snuf zeezout in een kleine steelpan en breng aan de kook.
  2. Verlaag het vuur en laat de rijst met het deksel op de pan zachtjes 15 minuten pruttelen tot de rijst gaar is en het water is opgenomen door de rijst.
  3. Doe de kokosmelk uit blik, melk, vanillemerg en het citroenrasp erbij. Laat 15 minuten zachtjes pruttelen tot het geheel is ingekookt.

Eet de rijstepap lauwwarm met de appels, geroosterde amandelen en bruine suiker. Bestrooi met geraspte kokos.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.