Probiotische voeding; It’s alive!

Hippocrates: ‘Alle ziektes beginnen in de darmen

 

Piepkleine beestjes

Probiotica of probioticum zijn kleine levende organismen als bacteriën en gisten welke gunstig zijn voor de gezondheid, speciaal voor de darmflora. We bezitten miljarden bacteriën met een gezamenlijk gewicht van zo’n 1,5 kilo! Een gezonde darmflora zorgt ervoor dat je de nutrienten die binnenkrijgt ook werkelijk opneemt. Met een ongezonde darmflora kan je gezond eten wat je wil en zoveel vitaminepillen slikken als je wil, maar je neemt maar een gedeelte op. De verwerking verloopt niet zoals het hoort. Een belangrijke balans van de darmflora is zeer belangrijk, een onbalans, ook wel darmdysbiose (welke zeer veel voorkomt!) zorgt voor veel verschillende kwalen! Van minder ernstig tot zeer ernstig.

Basis

De basis voor een gezonde darmflora begint bij de geboorte en de voeding van de baby. Moedermelk is daarbij zeer belangrijk, een persoon dat met kunstmelk is opgegroeid heeft een totaal andere en minder gezonde darmflora dan een kind dat moedermelk heeft gehad.

Natuurlijke nutrientrijke voeding als groenten, fruit, vlees, maar vooral gefermenteerde voeding als o.a. yoghurt, kefir, zuurkool en zuurdesembrood hebben een gunstige invloed op darmflora.

Daarentegen hebben bewerkte en/of koolhydraat-rijke voeding, antibiotica (anti-leven), anticonceptie-pillen en stress een negatieve invloed op de darmflora en  zorgen voor een dysbiose in de darmen.

Symptomen dysbiose

Heb je last van een of meer van de volgende kwalen, dan heb je vrijwel zeker een ongezondere darmflora:

  • Je hebt een slecht immuunsysteem; vaak verkouden en elke keer die griep
  • Je hebt kanker
  • Je hebt obesitas en/of diabetes type-2 tegen
  • Je hebt last van auto-immuunziekte ziekten
  • Je hebt last van allergieën
  • Je hebt last van eczeem
  • Je hebt blaasontsteking
  • Je hebt last van constipatie of obstipatie
  • Je hebt geestelijke problemen
  • Je hebt een slecht geheugen, autisme, ADHD, dementie e.d.

Zorgen voor een goede darmflora kan verbetering brengen in deze ziekten/kwalen. Deze kwalen kunnen veroorzaakt worden door een slechte darmflora, maar vice versa kan ook met bepaalde kwalen. Vooral de moderne behandeling van ziekten (anti-biotica, medicijnen) kunnen zeer ongunstig uitwerken op het leven in de darmen.

5 sterke probiotische voedingsmiddelen

  • Gefermenteerde groenten zoals zuurkool; is door de inwerking van melkzuurbacteriën geconserveerd. Zuurkool bevat naast probiotica ook veel belangrijke vitamines
  • Yoghurt; gefermenteerd melkproduct
  • Kefir; melk en kefirkorrels is alles wat je nodig hebt, het kan ook met water, suiker en kefirstarters
  • Kombucha; een drank die ontstaat uit fermentatie van gezoete thee door lactobacil- en gist-culturen
  • Rauwe appelazijn; heeft zeer veel voordelen en is op veel manieren te gebruiken

Gebruikte bronnen:

Gut and Psychology Syndrome van Dr. Natasha Campbell-McBrid

How poor oral health destroys the immune system

Probiotics and human health: a clinical perspective

Lees ook:

Weston A Price

4 powerful probiotic foods that help bulletproof the immune system

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.