Niet eten

Waarom zou je de hele dag door eten?

“Je moet 3x per dag eten. Het beste is nog om 5 of 6 maal per dag eten. Want dat houdt de stofwisseling hoog.”

Als iemand dat verkondigt, niet luisteren. Dit is niet waar! Voor veel mensen is het fijn om de hele dag door te eten, maar het is niet altijd gezond om continue te eten. Vaak heeft dit continue eten te maken met de hedendaagse hoge koolhydraat-consumptie en het eten van geraffineerde troep. Dit wordt ons voorgeschoteld als zijnde gezond door de overheid.

Gun je spijsvertering wat rust en eet gewoon 16 uur of langer niet! Bijvoorbeeld van je avondmaal tot je lunch de volgende dag eet je niet. Of enkel het diner! Dit kan je elke dag doen of een paar dagen in de week. Sommige mensen eten bijvoorbeeld 2 van de 7 dagen niet.

Voordelen semi-vasten

Dit noemen we semi-vasten of intermittent-fasting. Houdt een voedings-raam van bijvoorbeeld 8 uur aan (LeanGains). Dat betekent dat je alleen eet tussen 13.00 uur en 21.00 uur of tussen 10.00 uur en 18.00 uur. Het gaat hierbij niet om calorie-restrictie, je eet evenveel als gewoonlijk of zelfs meer. Maar dan in een kortere tijd, en je eet een langere periode niet. Maar als je eet, ga je los! Behalve als je vet bent, pas dan op je calorieën en vooral koolhydraten. Tijdens de vast-uren eet je niets en drink je alleen calorie-loze dranken als water, thee of koffie.

Semi-vasten heeft heel veel voordelen!

  • Het lichaam gaat efficiënter koolhydraten verbranden doordat het lichaam insuline-gevoeliger wordt.
  • Het lichaam komt sneller in de vet-verbrandingmodus (als je jezelf in houdt met koolhydraten en nepvoer).
  • Het verlaagt het risico op vervelende ziekten als kanker, diabetes en hart-en vaatziekten
  • Doordat je spijsvertering rust heeft, kan je lichaam werken aan ontgifting van opgestapelde gifstoffen in je lichaam
  • Als je semi-vast in combinatie met goede voeding krijg je meer energie (helderder in je hoofd) en heb je geen suiker-dips meer. Ook je trek in geraffineerde voeding en suikers verdwijnt.
  • Het wordt makkelijker een gezonde lichaams-compositie te krijgen en te behouden
  • het is goed voor de spijsvertering
  • Het is praktisch, je hoeft niet 3 x of vaker per dag een maaltijd voor te bereiden

Afvallen

Wanneer je lichaam tijdens het vasten energie nodig heeft, zal het eerst putten uit de glycogeen-voorraad in de lever. Het duurt ongeveer 6 tot 8 uur om deze voorraad op te maken. Wanneer de voorraad op is, zal je lichaam omschakelen naar het halen van energie uit je vetcellen. Hierdoor gaat je lichaam efficiënter te werk en kom je sneller in de vet-verbrandingsmodus dan wanneer je continue aan het eten/snacken bent. Want je bent dan steeds je energie-voorraad aan het bijvullen. Vooral met koolhydraten is dit het geval, je bent dan namelijk steeds de glycogeen-voorraad aan het bijvullen. Lees hier meer over koolhydraten-consumptie.

Calorie-inname

Uiteindelijk gaat het er voor je lichaam om hoeveel energie, micro- en macronutriënten er binnenkomen op een dag of zelfs per aantal dagen. Of dit nu met 2 maaltijden is of met 5, maakt niet uit. Als jij 2500 kcal per dag wil consumeren in 2 maaltijden, deel je dit door 2, anders door 5. Heel simpel.

Gewenning

Na een paar dagen ben je gewend aan het niet eten en wordt het makkelijker. Je bent dan niet meer continue met eten bezig. Wat kan helpen is het langzaam opbouwen van je vast-uren. Stel je ontbijt uit tot het gewenste tijdstip. Hier kan je een paar dagen of langer over doen. Geef het een paar weken de kans en kijk hoe je je voelt!

Maar, voel jij je goed bij meerdere maaltijden per dag? Blijf dit dat doen, iedereen is namelijk anders. Maar het is voor het merendeel het proberen waard!

Focus je tijdens de maaltijden op vet- en eiwitrijke voeding en groenten. Is dit niet genoeg, vul dit eventueel aan met wat fruit of glutenvrije granen. Eet rustig aan, neem de tijd. Ga wel voor biologische en/of grasgevoerde voedingsproducten.

Voor wie is het niet?
Het is minder geschikt voor zwangere of zogende vrouwen en jonge kinderen. Zij moeten hun lichaam continue van voedingsstoffen voorzien uit voorzorg. Het is ook niet geschikt voor de fabrieksvoer-etende mens, deze mensen redden het niet lang zonder voeding. Pas je voeding aan! Hun suikerspiegel is te wankel. Dit geldt dus ook voor diabetici en de door andere degeneratieve ziekten geplaagde mens.

Lees ook:

intermittent-fasting-helps-shed-excess-weigh

wetenschap achter intermittent fasting vasten met tussenpozen

Fasting: Molecular Mechanisms and Clinical Applications

The Warrior Diet

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.