Muesli, maar dan bewust!

Muesli is één van de gezondste ontbijtvarianten die er zijn. Het brengt je lichaam ‘s morgens snel op gang en geeft energie voor de hele dag. Glutenvrije granen zijn hierbij even goed als de traditionele mueslisoorten. Wie ‘s ochtends geen tijd heeft, om alles voor te bereiden en vers fruit te snijden, moet ons „muesli-to-go“-recept maar eens uitproberen.

Of u nu graag vroeg uit de veren komt, of liever lang uitslaapt: na het opstaan heeft iedereen vooral één ding nodig: energie. Want de voorraad aan koolhydraten in ons lichaam wordt ‘s nachts afgebouwd en de bloedsuikerspiegel gaat omlaag. Deze reserves moeten ‘s morgens weer opgevuld worden en daarvoor is muesli bijzonder geschikt. Het voordeel van muesli is, dat het lang aanhoudt en de bloedsuikerspiegel op een constant hoog niveau blijft. Bovendien is er voor bijna iedere smaak wel de juiste mix. Deze gezonde ontbijtvariant biedt veel afwisseling en is daarom juist ook voor die mensen aan te raden, die geen tarwe en dergelijke mogen eten. Want de glutenvrije alternatieven doen in geen enkel opzicht onder voor de conventionele mueslisoorten.

 

Gezond genot en tevens lekker van smaak

Als basis dient meestal een cerealmix, die ofwel kant-en-klaar gekocht of zelf naar smaak samengesteld kan worden. Glutenvrije granen zoals rijst of gierst en pseudogranen zoals amaranth, quinoa en boekweit leveren ons lichaam vele belangrijke voedingsstoffen. Amaranth levert het lichaam bijvoorbeeld essentiële vetzuren zoals alpha-linoleenzuur; sojavlokken zijn arm aan koolhydraten en zeer rijk aan eiwitten. Boekweitvlokken bevatten veel mineralen zoals magnesium, ijzer en zink en doen – wat de de samenstelling van de voedingsstoffen betreft – niet onder voor tarwe. Rijst-maïs-vlokken zorgen voor een extra portie ballaststoffen en vitamines uit de B-groep. Wie wil, kan er nog glutenvrije cornflakes van maïsmeel aan toevoegen. Die smaken niet alleen goed, maar bevatten ook weinig vet, dat is wel zo gezond!

Ook zaadjes en noten horen in iedere mueslimix thuis. Lijnzaad, zonnepitten en pompoenpitten, amandelen, cashews en walnoten leveren vele onverzadigde vetzuren en mineralen zoals magnesium, calcium en koper maar ook vitamine B en E. Gecombineerd met vers fruit heeft u vele variatiemogelijkheden. Fruit en bessen zorgen niet alleen voor een heerlijk frisse smaak, ze zijn tevens belangrijke leveranciers van vitaminen, mineralen en secundaire plantenstoffen met een antibacteriële werking. Maar ook de gedroogde variant is niet te verachten: gedroogde vruchten bevatten veel kalium en ballaststoffen. Coeliakiepatiënten moeten er echter op letten, geen gedroogd fruit te eten, dat met meel bestoven is.

Glutenvrije muesli smaakt met melk, yoghurt en sap. Wie aan een lactoseintolerantie lijdt, kan de conventionele zuivelproducten door sojamelk en -yoghurt of door rijst- of speltmelk vervangen.

 

Welke muesli is gezond?

 Wanneer de bewuste mens dan aan mij de vraag stelt: ‘welke van deze ontbijtgranen en muesli is een gezonde keuze?’, moet ook ik me eens achter mijn oren krabben. Met alle variaties op de markt, zie ik soms ook door de bomen het bos niet meer. In combinatie met de grote hoeveelheid claims die op de verpakkingen staan, is het meer een jungle van muesli en ontbijtgranen geworden. Oh ja, over verpakkingen…

 

Ga niet af op de verpakking!

 Over de verpakking heeft namelijk een tiental marketeers hun hersenen gekraakt. Hoe maken we een verpakking zo mooi en aantrekkelijk mogelijk, dat jij het niet kan weerstaan deze in je kar te plaatsen. Alleen al de kleur van de verpakking invloed op jouw koopgedrag. Is het je ooit opgevallen dat veel light producten de kleur blauw hebben? Of tegenwoordig ook de kleur groen. Een voorbeeld: de fastfoodketen met de grote gele M ging van een rode achtergrondkleur naar een groene. Maar zo is het ook bij de muesli afdeling, veel ‘gezonde’ varianten hebben de kleuren lichtblauw of groen. Waardoor jij nu waarschijnlijk automatisch naar de lichtblauwe of groene verpakkingen zult grijpen wanneer je een gezonde keuze wilt maken. Mijn tip hierop: Koop je verantwoorde glutenvrije ontbijtgranen dan ook niet bij de grote ketens, maar bij de verkopers die zich specialiseren in het product, zoals de webshop van Ben Evers Biofoods.

 

Waar moet je dan op letten? Bekijk de ingrediëntenlijst

 De fabrikant gaat natuurlijk nooit zijn receptuur prijs geven. Maar hij moet wel vermelden wat er allemaal in de muesli zit. Dit moet op volgorde van hoeveelheid. Dus het eerste ingrediënt zit er het meeste in en het laatst genoemde ingrediënt het minst. Is het 2e ingrediënt in jouw muesli ‘suiker’ dan weet jij dat je het verkeerde pak uit de ‘ontbijtgranenjungle’ hebt genomen.
Recept voor glutenvrije honing-muesli-balletjes

Als u ‘s ochtends geen tijd heeft, om te ontbijten, maar toch zin heeft in müesli, probeert u dan het volgende recept eens uit. Het is snel en gemakkelijk op voorraad te maken en het beste is: u kunt het overal mee naartoe nemen: naar het werk, naar school of op een wandeltocht.

 

Ingrediënten voor 20-25 balletjes:

  • 75 g verschillende onbewerkte noten en zaadjes (bijv. hazelnoten, amandelen, cashews, zonnebloempitten, sesamzaadjes)
  • 100 g gedroogde vruchten (bijv. abrikozen, vijgen, appels). Geen met meel bestoven gedroogd fruit gebruiken!
  • 150 g mueslimix (bijv. het glutenvrije Müsli Fruit van Ben Evers)
  • 45 g kokosrasp
  • 50 g boter
  • 6 TL acaciahoning (of een andere soort honing, bietenstroop gaat ook)

De noten klein hakken, in een koekepan zonder vet roosteren en af laten koelen. De gedroogde vruchten in vier partjes delen. De mueslimix met de noten, de gedroogde vruchten en de kokosrasp mengen en in de keukenmachine fijn hakken. De boter in een pan langzaam laten smelten en daarna samen met de acaciahoning onder de muesli roeren. Het mueslimengsel onder voortdurend roeren laten afkoelen, tot het vaster wordt en begint te plakken. Dan met een theelepel kleine hoeveelheden wegnemen, tot balletjes vormen en deze ca. 30 minuten in de koelkast zetten. De glutenvrije honing-muesli-balletjes zijn in een luchtdicht afgesloten doos in de koelkast maximaal vier dagen houdbaar.

 

ben-evers-review-lijnzaad

ben-evers-review-lijnzaad

Muesli, vanaf nu kies jij écht bewust

Zo, nu kun je zelf aan de slag! Probeer het recept hierboven, en hou in je achterhoofd dat je gezonde ontbijtgranen, of glutenvrije producten (die verantwoord zijn), het beste kan vinden bij de specialisten. Eerder genoemd werd Ben Evers Biofoods, dit is zo een specialist! Ben Evers Biofoods online werd gerealiseerd door een team van professionals. Het assortiment bevat noten, zaden, gedroogd fruit en veel meer!

Gedroogd fruit heeft als voordeel dat het veel langer houdbaar is dan de verse variant. Zo is gedroogd fruit rijk aan vitamine B1, vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, koper, calcium en kalium. Noten zijn weer zeer geschikt als lekker tussendoortje of snack. In tegenstelling tot de bewerkte noten die u in de supermarkt koopt, bevatten de noten van Ben Evers Biofoods gezonde olien.

Zij hebben trouwens niet alleen gezonde, glutenvrije ontbijtgranen en muesli, maar ook diverse raw foods en snacks! Alle producten zijn 100% biologisch.Binnenkort er  is ook  een biofood-blog waarop je regelmatig nieuwe recepten en informatie kunt vinden.

Kijk voor inspiratie ook eens bij de recepten die je onder de producten kunt vinden.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.