MSG, stille misleider

Wat wat? 

Je hoort er steeds vaker over: MSG of ve-tsin. Maar wat is het en wat doet het?

MSG komt van nature in zeer kleine hoeveelheden voor in bepaalde voeding. Maar dit is zo weinig dat het geen effect heeft en geen kwaad kan.

Fopvoer

Kwalijker is dat het tegenwoordig overal in gestopt wordt om hartige producten smakelijker te maken. Dit gaat dan om een gefabriceerde synthetische variant. MSG fopt de smaakpapillen en hersenen, doordat MSG in de voeding de indruk wekt dat het voedsel eiwitrijker en beter van kwaliteit is dan dat het in werkelijkheid is.

Verslavend

Daarbij maakt het afhankelijk en verslavend, waar het de industrie vooral om te doen is. Je denkt ‘toch nog een zakje chips’ of ‘ik eet toch de hele pizza op’. En als je langs de Mac loopt krijg je toch trek terwijl je geen honger hebt. MSG maakt eten wat nergens naar smaakt ‘lekker’, denk aan fastfood.

Oke, het is een smaakversterker. Maar is dat zo erg? Ja en nee. Het zit alleen in voorverpakte zooi als soepen, sauzen, bouillons, pizza’s, chips e.d. en in ‘eten’ van de welbekende grote fastfoodketens, goedkope Chinese restaurants en bijvoorbeeld Starbucks. Dit zijn allemaal producten/merken die je toch al mijd als je gezondheid je lief is.

Klachten

De volgende klachten komen regelmatig voor na het eten van producten met MSG:

  • Verdoofd, pijnlijk of prikkelend gevoel in ledematen en nek
  • Pijn op de borst
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Hartkloppingen
  • Verhoogde bloeddruk
  • Gejaagdheid
  • Slapeloosheid
  • Ademhalingsmoeilijkheden bij mensen met astma
  • Sufheid
  • Spierzwakte, spierpijn
  • Darmklachten
  • Gewichtstoename
  • Verslaving
  • Ook menen een aantal onderzoekers dat MSG veel chronische ziekten (bv. ADHD, Migraine, epilepsie, Parkinson) kan verergeren

Meestal wordt het tegenwoordig ‘natuurlijk aroma’ genoemd, maar ook de volgende namen voor MSG/ve-tsin worden gebruikt:

  • Kruiden en specerijen
  • MNG
  • Glutamaat
  • Gehydroliseerd eiwit of proteine
  • Gehydroliseerd plantaardig eiwit of proteïne
  • Plantaardig eiwit hydrolysaat
  • Gehydrolyseerd soja eiwit of proteïne
  • Gehydrogeneerde plantaardige olie
  • Eiwit- (proteïne-) extract
  • Soja extract
  • Gistextract
  • Caseïnaat
  • E620 t/m E 625

Eet verse onbewerkte producten, dan heb je geen last van MSG. En kijk anders op de ingrediëntenlijst van een product.

Gebruikte bronnen zijn o.a: Klik  Klik

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.