Margarine

In Mythes over dodelijk verzadigd vet en ziekmakende margarine‘, kan je lezen dat margarine een uiterst ongezond en ziekmakend product is. En waarom dit wanproduct gepropageerd wordt als zijnde supergezond en goed voor hart- en bloedvaten door propoganda-orgaan het Voedingscentrum. Gelukkig worden er steeds meer mensen wakker. Zij beseffen dat dit chemische product niets met gezondheid te maken heeft, dan wel met veel geld. Geld dat verdiend wordt met de verkoop van dit product en met de ziekte die het oplevert!

Wat is margarine precies?

Margarine/halvarine en bak- en braadoliën  worden in de fabriek gemaakt van plantaardige oliën. Meestal de goedkoopste bron van dat moment. Er gaat een heel raffinageproces aan vooraf om van doorzichtige olie een smeerbaar gelig product te maken. Dit gebeurt met veel chemicaliën en hoge temperaturen. Hierdoor verliest de olie zijn structuur en voedingswaarde en ontstaan er transvetten. Het product wat hieruit voorkomt heeft een smerige kleur en smaak. Daarom worden er smaak- en kleurstoffen toegevoegd aan dit chemische product.

Uiteindelijk voegt de fabrikant synthetifnf-health-margarine-rules-to-live-bysche vitamines toe (welke in biologische roomboter van nature zitten) en een hele rits aan conserveringsrommel! Daarnaast bevat het water (het enige wat niet ranzig is). Op tv-reclames laten ze mooie plaatjes zien met bloemetjes en bijtjes, trap er niet in!

Gezonde alternatieven

Ik geef je een lijst van vetten en oliën die jij in plaats van margarine/bak- en braadproducten kan gebruiken om in  te bakken en braden:

  • Biologische niet- ontgeurde palmolie en Kokosolie (het allerallerbeste vet om te verhitten)
  • Biologische roomboter, ghee (uitstekend) en andere dierlijke vetten
  • Extra virgin olijfolie (niet echt aan te raden)

En nog een lijst van vetten en oliën die jij op je zuurdesembrood kan smeren of kan gebruiken in de salade in plaats van ziekmakende margarine/halvarine:

  • Biologische niet- ontgeurde kokosolie en palmolie
  • Biologische roomboter, ghee
  • Extra virgin olijfolie
  • Biologische lijnzaadolie (niet te vaak en zeker niet verhitten!)

‘Is dat alles?’ zal je denken. Ja, deze vetten hebben grote gezondheidsvoordelen en bevatten van nature vitamines en anti-oxidanten. Dit zijn verzadigde- en enkel onverzadigde vetten. Ze kunnen hogere temperaturen verdragen dan andere oliën, zonder ranzig te worden. Lijnzaadolie mag nooit verhit worden! Van dit product wordt net als de andere genoemde vetten en oliën al eeuwenlang gebruik gemaakt. Enige nadeel is dat ze iets minder makkelijk smeerbaar zijn of spetteren in de pan. Maar liever dat dan een chemisch product op je bord, nietwaar?

Wil je ziek worden en vroeg de pijp uitgaan? Volg dan de aanbevelingen van het Voedingscentrum op om margarine/halvarine-producten te consumeren!

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.