Koolhydraten en suikers: macro-nutriënten deel 1

Het verschil; Koolhydraten en suikers

Omdat veel mensen nog steeds niet het verschil kennen tussen koolhydraten, vetten en eiwitten lichten we deze macro-nutriënten 1 voor 1 uit. Deel 1 gaat over koolhydraten en suikers. Het belangrijkste voor je lichaam zijn vetten en eiwitten, deze staan voorop. Ja, waarschijnlijk anders dan je gewend bent te horen, maar de hoge koolhydratenconsumptie is een gevolg van de industrialisering van onze voeding en het menselijk lichaam is daar niet op ingesteld.

Hieronder volgt een simpele maar hopelijk duidelijke uitleg. Voor diepere uitleg van verschillende suikers, zetmeel e.d. klik hier.

Energie

Alle vormen van suikers en zetmeel vallen onder de noemer koolhydraten. Ook worden voedingsvezels onder koolhydraten ondergebracht. Behalve de voedingsvezels, leveren alle koolhydraten snelle energie. Vet levert lange-termijnenergie en heeft daarnaast meerdere functies, koolhydraten leveren enkel energie! Opvallend genoeg hebben voedingsmiddelen die veel koolhydraten bevatten ook een hele lage voedingswaarde. Dit in tegenstelling tot vette producten als eieren, vlees, zuivel, vis en noten

Alle vormen van koolhydraten (behalve voedingsvezels) zorgen voor een stijging van glucose in het bloed. Simpele suikers zorgen voor een snelle stijging, complexere koolhydraten voor een iets minder sterke stijging. Deze stijging zorgt dat de alvleesklier het hormoon insuline aanmaakt en de glucose in de spieren, organen of vetcellen deponeert.

Teveel en te vaak

Maar aangezien de meeste mensen teveel en te vaak koolhydraten consumeren en/of te weinig bewegen wordt een groot deel als vet opgeslagen. Kijk om je heen! Ga op een terrasje zitten en geniet van de vreemdste lichaams-vormen die voorbij komen. Hier hoef je niet eens teveel voor te eten.

Hierdoor worden mensen dikker en op een gegeven moment zelfs insuline-resistent! De alvleesklier heeft het dan continue zo druk (schommelende suikerspiegel), dat op een gegeven moment zijn functie vermindert of je cellen insuline-resistent worden. Dit noemen we diabetes type 2. Dit is te danken aan een overvloedige koolhydratenconsumptie, waarvan vooral bewerkte suikers. Diabetes 2 of obesitas overkomt je niet toevallig!

Met een vetarm/koolhydraatrijk dieet (het voedingscentrum raadt ons dit aan), heb je last van een schommelende suikerspiegel, waardoor je een aantal maal per dag moet eten. Koolhydraten houden je hongerig naar meer. In dit artikel over Eric lees je meer wat een schommelende suikerspiegel met je doet!

Niet essentieel

In tegenstelling wat vaak wordt beweerd kan een mens in feite leven zonder koolhydraten, ze zijn niet essentieel. Vetten en eiwitten daarentegen wel! Maar koolhydraten en suikers zijn ook weer niet ziekmakend zoals ook vaak gezegd wordt. Wat wel ziek- en vooral dikmakend is, is de te hoge koolhydratenconsumptie van tegenwoordig en de consumptie van bewerkte suikers. Suikers in bewerkte voeding zijn ontdaan van de bijbehorende enzymen en vezels, maar bevatten vaak veel fructose wat leververvetting aanwakkert.

Koolhydraten vind je in de volgende voedingsmiddelen:

  • Fruit, ga voor zuur fruit: minder suiker, meer vitamines en anti-oxidanten!
  • Granen (koolhydratenbom)
  • Knol- en bolgewassen (bevatten vaak erg veel koolhydraten)
  • Peulvruchten, noten, zaden en pitten
  • Groenten (heel weinig)
  • Honing en andere natuurlijke zoetstoffen (suikerbom)
  • Melkproducten
  • Vruchtensap alle soorten (suikerbom)
  • Geraffineerde troep als commercieel brood, koekjes, snoep, frisdranken en alles wat voorverpakt is. (Bewerkte suikerbom)
  • Alcoholhoudende dranken (suikerbom)

Houd je suikerspiegel stabiel en consumeer niet teveel koolhydraten

Dump allereerst alle bewerkte troep in de vuilnisbak! Vermijd granenproducten. Ga zuinig om met rijst en glutenvrije granen. Minimaliseer natuurlijke zoetstoffen en  wees matig met knol- en bolgewassen als bijvoorbeeld aardappels.  Wat melkproducten aangaat, ga voor biologische rauwe melkproducten. Deze kan je verkrijgen bij de boer. Haal koolhydraten vooral uit groenten en zuur fruit.

Omdat de meeste mensen hun hele leven veel koolhydraten hebben gegeten, krijgen ze ontwenningsverschijnselen als ze koolhydraten minderen. Geef je lichaam rustig de kans om te wennen aan minder koolhydraten.

Maar het is niet nodig om heel erg laag in de koolhydraten-consumptie te zitten. Als je bepaalde voeding mijdt eet je al snel minder koolhydraten. Koolhydraten maken nog steeds een belangrijk onderdeel uit van de voeding.  Als je minder koolhydraten eet zal je merken dat je rustiger wordt. Meer energie krijgt en niet perse 3x of vaker per dag hoeft te eten of te snacken. Ook is het erg goed voor de hersenen.

Over de hoeveelheid koolhydraten per dag verschillen de meningen, maar als je de volgorde vet, eiwit, koolhydraten aanhoudt kom je een heel eind! Af en toe meer koolhydraten is echt niet erg en kan zelfs erg gezond zijn!

Als je de andere artikelen leest als ‘De schijf van winstbejag!‘ en ‘Brood daar zit wat in… Of niet?‘ begrijp je waarom de industrie en hun propogandaorgaan het Voedingscentrum ons graag veel koolhydraten en bewerkte rommel laat eten. En dat is niet om jouw gezondheid!

Lees ook:

Why is Fructose Bad For You? The Bitter Truth

Abundance of fructose not good for the liver, heart

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.