Koolhydraten 2.0; 100 gram per dag

Zoals je onderhand wel weet eten we tegenwoordig veel te veel koolhydraten (suikers, zetmeel). Hierdoor ontstaan veel klachten. Bovendien vormt je lichaam door al die koolhydraten zelf verzadigd vet en slaat dit op in vetreserves. Zelfs slanke mensen hebben tegenwoordig een buikje, de zogenoemde love-handles of een vormloos lichaam. Deze mensen eten vaak niet eens te veel. Nee, ze eten verkeerd, er worden teveel koolhydraten en suiker geconsumeerd.

Koolhydraten en het Ondervoedingscentrum

Het Voedingscentrum raadt aan 40-70% van je dagelijkse calorieen uit koolhydraten te halen. Als je uitgaat van 2500 kcal, kom je uit op 250 – 435 gram koolhydraten per dag! Dat is waanzin! Als je zoveel eet, krijg je niet genoeg vetten en eiwitten binnen. Koolhydraatbronnen zijn ook arm aan micronutrienten. Als je zo iets aanraadt wil je mensen ziek of dood hebben. Maar goed zoals we ook wel weten geloven ze bij het Voedingscentrum in sprookjes.

Kwalen

Als er normaal werd omgesprongen met koolhydraten, zouden de volgende ziekten er niet of in veel mindere mate zijn:

  • Vermoeidheid (in de ochtend en einde dag)
  • Wazig hoofd (vaak einde dag)
  • Obesitas
  • Diabetes type 2
  • Hersenziekten als: MS, ALS, Parkinson, Alzheimer en psychologische problemen
  • Kanker
  • Migraine
  • ADHD e.d.
  • Reumatische aandoeningen

Het is niet nodig om koolhydraat-loos of zeer koolhydraat-arm te gaan leven. Dit noemen we een ketogeen dieet. Hierbij kom je niet boven 50 gram koolhydraten per dag. Ook hieraan zijn veel voordelen aan verbonden. Maar ik raad dit de gemiddelde persoon niet aan, na een leven lang koolhydraten-misbruik. Het lichaam gaat dat niet leuk vinden.

100 gram per dag

Een mooi uitgangs-punt wat dagelijkse koolhydraten betreft is ongeveer 100 gram per dag.

Dit is hoog genoeg om ketose te voorkomen, maar laag genoeg om geen last te krijgen van de nadelen. Wel de lusten, niet de lasten. Met 100 gram per dag, verdwijnen op een gegeven moment de sugar-cravings en andere nadelen, maar krijg je nog genoeg energie binnen uit koolhydraten. Je glycogeen-voorraden worden nog door suikers bijgevuld. Als je minder koolhydraten eet ga je automatisch meer vetten en eiwitten eten. En dus voeding dat meer vult en meer waarde bevat. Vet en eiwit gaan bijna altijd samen in natuurlijke voedings-producten.

Wanneer je drie keer per dag eet, kan je drie keer ongeveer 30 gram koolhydraten eten. Als je 100 gram eet, komt dit neer op 400 kcal aan koolhydraten. Als jij je goed voelt met nog minder koolhydraten, doe dit dan!

Fat it is

40 – 80% van je calorieen horen uit vetten te komen. Zorg dat je voeding nuttigt met hoge nutritionele waarden. Dus veel verzadigd vet, eiwit en rijk aan micro-nutrienten. Denk hierbij aan eieren, vet vlees, vette zuivel, vette vis, avocado, olijven, walnoten, vette bouillon en veel groenten. De basis horen dus vetrijke natuurlijke producten te zijn. Eet je salade of eventuele koolhydraten altijd met een bron van vet. Zoals roomboter, kokosolie, kokosmelk, olijfolie of lijnzaadolie. Is dit niet genoeg, vul dit dan eventueel aan met wat bronnen uit:

  • Zuur fruit (niet meer dan 2 stuks of niet meer dan 200 gram)
  • Groenten
  • Volle zuivel
  • Noten (niet teveel)
  • Glutenvrije granen (beperken)
  • Natuurlijke suikerbronnen zoals honing (beperken)

Let op, met granen en geraffineerde voeding zit je razendsnel boven de 100 gram. Laat deze staan.

Je zal zien dat je je snel beter gaat voelen en veel vage klachten verdwijnen als eerste. Ook je lichaamscompositie gaat er op vooruit. Een lager vetpercentage en een mooier gevormd lichaam.

Lees ook:

The real food of Okinawa

Ketogeen dieet

Weston A Price

Effects of Low-Carbohydrate and Low-Fat Diets: A Randomized Trial

Authoritynutrition: How many carbs per day

2 reacties

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.