Kiemgroenten, zo gezond!

Voeg een beetje water toe en het zaadje groeit in één tot twee weken uit tot een plantje. Een mini formaat wel te verstaan, want het is niet meer dan een slap stengeltje. Ik vind het best interessant om te zien dat het zaadje alleen wat water nodig heeft om te ontkiemen; alle voedingsstoffen om te ontkiemen zitten in het zaadje. En zodra het ontkiemd is, heb je kiemgroente die barst van voedingsstoffen, vaak zelfs meer dan de volwassen plant. Met bijvoorbeeld een paar broccolikiemen krijg je meer voedingsstoffen binnen dan wanneer je een hele stronk broccoli zou opeten, makkelijk toch?!

In mijn studententijd was ik al fan van tuinkers; elke maaltijd garneerde ik er mee. Het stond standaard op mijn boodschappenlijstje. Tegenwoordig ben ik vooral fan van de kiemen van de broccoli, omdat die het meest gezond zijn. De kiemen zijn erg makkelijk zelf te kweken. Op internet zijn allerlei kiemschaaltjes te koop, maar deze methode werkt net zo makkelijk, en waarschijnlijk heb je alles (behalve de zaden) al in huis!
Gezonde kiemen

Kiemen zijn de jonge, groene plantjes die ontspruiten uit de zaden van bijna iedere levende vegetatie waarin ze voorkomen. Dit zijn onder meer noten, zaden, pitten, granen, bonen, peulvruchten en diverse soorten grassen als gerstegras en tarwegras. Kiemgroenten bevatten grote hoeveelheden anti-oxidanten die de vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk maken

Het kiemen is een proces waarbij het zaad nadat het geweekt is ontspruit, zodat er een nieuw plantje ontstaat dat kan worden gegeten. Kiemzaden zitten vol voedingsenergie voor dit nieuw plantje. Tijdens het kiemproces absorbeert het zaadje water en zwelt deze op. Tegelijkertijd worden tijdens het ontspruiten grote hoeveelheden enzymen vrijgemaakt en neemt ook de voedingswaarde toe. Deze processen zorgen ervoor dat de kiemen belangrijke voedingsstoffen bevatten die een positief effect hebben op de gezondheid.

 

Waarom zijn kiemen gezond?

Kiemgroenten bevatten grote hoeveelheden anti-oxidanten die de vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk maken. Vrije radicalen zijn stoffen die in het lichaam worden aangemaakt en hier de celweefsels beschadigen en het verouderingsproces versnellen.

Ook zijn kiemgroenten een goede bron van veel vitaminen en mineralen, van eiwitten, enzymen, vezels en de nucleïnezuren DNA en RNA. (die onder meer nodig zijn voor celgroei en herstel). Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat door het ontkiemen de hoeveelheid enzymen, eiwitten, mineralen en nucleïnezuren aanzienlijk toenemen ten opzichte van de oorspronkelijke zaden.

Het kiemproces zorg er ook voor dat het zaadje wordt ‘voorverteerd’, waardoor na het eten van het ontkiemde plantje de vertering en de opname van voedingsstoffen in het lichaam worden vergemakkelijkt. De kans op allergieën wordt hierdoor verminderd.

Kiemgroenten ondersteunen dus de spijsvertering en zorgen er tevens voor dat de juiste zuurgraad in het lichaam bereikt wordt of behouden blijft. Daarnaast versterken ze ook het immuunsysteem waardoor de kans op bijvoorbeeld verkoudheid, griep en andere aandoeningen vermindert.


Wat zijn goede kiemgroenten?

Alle soorten zaden, granen of peulvruchten kunnen ontspruiten. Ontkiemde gierst, quinoa, diakonzaad en broccolizaad leveren de grootste gezondheidsvoordelen op. De gemakkelijkste soorten om zelf te ontkiemen zijn: adukibonen, alfalfa, fengriekzaad, groene erwten, rode erwten, klaverzaad, linzen, mungboontjes, quinoa, radijszaad en tarwekorrels. Ook broccolizaad, gierstkorrels, kikkererwten en zonnebloempitten zijn hiervoor geschikt.

 

Zelf bonen en zaden kiemen.

Het is eenvoudig om thuis zelf bonen en zaden te kiemen. Wat u hiervoor nodig heeft zijn: een grote (jam)pot, vers water, een stuk kaasdoek of katoen en onbehandelde zaden, pitten of bonen. Dan gaat u als volgt te werk:

Stap 1: spoel het zaad goed af. Doe het in de pot en bedek het met een paar centimeter afgekoeld gekookt water. Dek de pot af met kaasdoek of katoen, doe er elastiek om en laat de pot een nachtje op een warme, donkere plaats staan.

Stap 2: spoel het zaad ‘s ochtends af met koud water. Laat het goed uitlekken, want anders verrot het zaad. Zet het terug in het donker. Herhaal dit twee keer per dag tot het zaad gaat kiemen. Zet de pot nu in een hoek van 45 graden zodat de spruiten erin omhoog kunnen groeien.

Stap 3: zet de pot vervolgens enkele uren in de zon op de vensterbank. Eet de kiemen dan op of bewaar ze luchtdicht afgesloten in de koelkast. Kiemgroenten zijn in de koelkast 2-3 dagen houdbaar.

 

mosterd-kweekset

 

Wat valt er te kiemen?

Veel onbewerkte granen, peulvruchten en zaden kunt u laten kiemen. Pas op met zaden van de nachtschadefamilie: die zijn giftig! Hieronder vallen tomaten, aubergines, paprika, peper (en aardappelen al zal u die niet zo in een potje stoppen haha).

Zoek desnoods even op internet zodat u zeker weet dat wat u wil gaan laten kiemen ook daadwerkelijk gezond voor u is. Slimmer is het misschien om kweeksetjes met kiemgroenten te kopen, dan zit u zeker goed.

Kijk hiervoor bijvoorbeeld eens op de website van bijt.eu. Daar vindt u een een doosje met 3 verschillende biologische kiemgroenten: broccolikers, basilicum en mosterd. De BIJT kweekset en zaadpad zijn met grote zorg voor jou samengesteld, met name de zaadpad welke speciaal voor deze toepassing ontwikkeld is. De zaadpad bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Houder: voor de productie hiervan is gebruik gemaakt van biologisch afbreekbaar plastic (PLA).
  2. Matje: deze is gemaakt van hennep vezels die speciaal voor deze toepassing tot een dun matje zijn geweven.
  3. Zaden: deze zijn grotendeels afkomstig uit de biologische landbouw en met een eetbare lijm op het matje gelijmd.

Ik ga ook kiemen! Laat jullie ervaringen en bevindingen hieronder achter en deel ook zeker een paar heerlijke recepten met deze kiemgroenten!

 

Kweeksets-groepsfoto

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.