Kantoorlichaam

Je kent ze allemaal wel, de collega die slank oogt wanneer hij netjes in pak loopt op werk. Hij houdt zich netjes aan de ‘gezonde’ trend van nu, zoals veel cardio en ‘gezond’ eten, maar in werkelijkheid is hij verre van gezond. Zodra je hem in zijn zwembroek ziet staan is het een zacht verschijnsel door het te hoge vetpercentage en omdat het lichaam relatief weinig spiermassa heeft. Dit lichaam noem ik het kantoorlichaam.

Iedereen weet inmiddels dat mensen met overgewicht ongezond zijn en slanke mensen gezond. Dit is allemaal waar, tenzij je een kantoorlichaam hebt. De medische term hiervoor is MONW, wat staat voor metabolically obese normal weight, oftewel een slank persoon met een te hoog vetpercentage.

Wat het nog erger maakt is dat, wanneer je een kantoorlichaam hebt en koolhydraatrijk dieet eet, je meer kans maakt op diabetes. Je maakt zelfs twee keer meer kans daaraan te overlijden dan wanneer je deze diagnose hebt in combinatie met overgewicht. Daarom kan extra spiermassa en een echt goed dieet er aan bijdragen om je hiervoor te beschermen.

Het feit dat cardio bij draagt aan vetverlies is ook niet helemaal waar. Ik heb vaak genoeg gehoord dat iemand toch dat extra stuk taart at, omdat hij dat er toch wel af rent of dat iemand met een te hoog vetpercentage dat ene sportdrankje drinkt om energie te hebben voor de training. Dit is onzin. Je verbrand weliswaar calorieën, maar dit staat niet in verhouding met wat je naar binnen propt en als je al te veel vet hebt dan kan je beter dat gebruiken als brandstof om te sporten. Je lichaamsvet is brandstof. Dit gebruik je als energie om te kunnen sporten of bewegen, dat jij flauw wordt als je te “weinig” eet of dat sportdrankje niet neemt heeft te maken met je fluctuerende suikerspiegel en je dieet. Als je een gezond dieet hebt, dan heb je hier geen last van.

Het blijkt zelfs uit onderzoek dat regelmatig cardio tot weinig vetverlies leidt. Het kan zelfs zo ver gaan dat mensen aankomen door cardio. Dit betekent echter niet dat cardio nutteloos is of dat het er direct voor zorgt dat je aankomt. Als je weet wat je doet met je dieet kan cardio je helpen met afvallen en HIIT (high-intensity interval training) is hier uitzonderlijk goed voor, maar het is niet essentieel.

Daarnaast letten mensen ook te veel op hun BMI. Het kan weliswaar zo zijn dat je BMI binnen de maatstaven valt, maar je toch een pre-diabeet bent en een tikkende tijdbom met kans op hartproblemen en zelfs kanker en dementie. Hieruit blijkt ook dat zoiets als BMI compleet onzin is, omdat het vetpercentages niet in beschouwing neemt. Aangezien spiermassa meer weegt dan vet zegt de verhouding van gewicht en lengte niets over de aanwezige vetpercentage. Een powerlifter met een laag vetpercentage heeft volgens de BMI-theorie overgewicht, terwijl die collega bij jou op kantoor, die een prachtige BMI heeft een gevaarlijk vetpercentage kan hebben.

Het tegengaan van een kantoorlichaam kan door juiste voeding, krachttraining en rust. Je zal je er zelf in moeten verdiepen en niet luisteren naar wat de maatschappij als ‘normaal’ of ‘gezond’ heeft bestempeld. Je kan er niet alleen goed uit zien in je zwembroek, maar ook nog eens een stuk gezonder zijn dan je ooit was.

Gerelateerde berichten

3 reacties

  1. Michelle

    Super interessant! Ik ga een recept delen om ook op kantoor gezond maar lekker te eten! Ik doe trouwens aan free running, heeft dat ongeveer hetzelfde effect als HIIT? Ik zie wel resultaten met free running 😀 (ik let ook wel op mijn voeding moet ik zeggen).

    Beantwoorden
  2. FnF Health

    Free running kan een soortgelijk effect hebben als je het als een intervaltraining behandeld. Het voornaamste probleem met hardlopen is dat je gedurende de training op één tempo blijft rennen. Het goede aan HIIT is dat je jezelf tot het uiterste pusht bij de sprints, waardoor je hartslag verhoogd en je lichaam echt tot vetverbranding over gaat. Uiteindelijk is HIIT op alles toepasbaar. 😉

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.