Je hoofd declutteren!

Het minimaliseren van de warboel in je hoofd is natuurlijk een heel ander verhaal dan het opruimen van spullen. Zoals je misschien weet ben ik een chaoot, is mijn concentratie ongeveer 0 en kan ik niets onthouden. Kortom: een rommeltje in mijn hoofd. Tijd dus om er iets aan te gaan doen! En dat is ook waar ik mee bezig ben. Ik deel een aantal tips en laat de manier zien waarop ik het toepas.


Waarom zou je je hoofd willen declutteren?

Goede vraag! Laatst las ik ergens dat je het als volgt zou kunnen zien: als je je computer aan hebt staan en je hebt tientallen vensters open staan, dan wordt hij traag. Dat komt omdat hij dan zo veel dingen tegelijk moet doen, al is het maar op de achtergrond. De computer kan dat gewoon niet aan! Zo werkt het precies in je hoofd. Denk hierbij bijvoorbeeld dingen die je niet moet vergeten, die je nog in je agenda op moet schrijven, dat ene geweldige idee dat je onder de douche kreeg, alle dingen die nog moet doen. Als je te veel van deze dingen door je hoofd hebt vliegen, dan werkt je hoofd niet meer optimaal. Maar gelukkig kan daar iets aan gedaan worden!

Kortom: je hoofd declutteren is zeer nuttig als je je aandacht graag wil besteden aan belangrijkere dingen dan de onzin die door je hoofd spookt.

 

7 tips om je hoofd te declutteren:

  1. Om te beginnen: een rommeltje in je huis betekent vaak automatisch een rommeltje in je hoofd. Zorg dus dat je deze tips ook even leest!
  2. Mediteren. Nee, mediteren is niet zweverig of raar, je hoeft echt niet urenlang in een of andere rare houding mmmm-geluiden te maken. Ga gewoon ’s ochtends voordat je de dag begint, midden op de dag, of juist vlak voor het naar bed gaan even zitten of liggen en denk even aan helemaal niets, concentreer je op je ademhaling. Er zijn veel video’s op youtube over als het je nog niet helemaal alleen kan. Het is goed voor je om gewoon ‘je hoofd even te legen’, we blijven altijd zo bezig dat we dat momentje rust veel te vaak vergeten. Zelfs al doe je het maar twee minuutjes dan maakt het al verschil!
  3. Zet voor jezelf de dingen op een rij die echt belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een bepaalde week, maand of jaar. Wat zijn de hoofdzaken van die periode, wat wil je bereiken?
  4. Aan de hand daarvan kun je de dingen die toch iets minder belangrijk zijn misschien skippen uit je schema. Natuurlijk moet je ook leuke dingen doen, maar bijvoorbeeld dingen waar je niet volledig achter staat en doet om mensen te pleasen, die dingen moet je schrappen. Leren nee te zeggen is belangrijk. Misschien een moeilijke, maar het gaat je heel veel energie en ruimte opleveren!
  5. Opschrijven, to-do lijstjes, afspraken, dingen die je moet onthouden. Allemaal opschrijven. En als het even kan allemaal in een en hetzelfde boekje, en niet op allemaal losse blaadjes. Jep, been there, done that, dat werkt niet. (Dan denk je dat je niets kan vergeten omdat je het hebt opgeschreven en dan ben je het papiertje kwijt. Oeps!)
  6. Minder multitasken. Door te multitasken ben je minder productief, en is die tv op de achtergrond tijdens het studeren nu echt een toegevoegde waarde? Welnee! gewoon uitdoen dus.
  7. Doe minder. Je hebt de hoofdzaken op een rij gezet, de onzinnige dingen geëlimineerd, en uiteindelijk zul je dus ook minder doen. En dat is perfect. Het is niet nodig om nieuwe dingen te zoeken, het rustiger aan doen en genieten van wat meer vrije tijd (voor jezelf!) is oké.

 

Mijn plan: schrijven, schrijven, schrijven!

Ik heb weleens verteld dat mijn hoofd vol is en dat ik niets kan onthouden. Ik heb de perfecte oplossing gevonden. En die oplossing zit in de meest leuke, vrolijke, simpele Hema agenda. Kun jij het geloven?

Ik heb bewust gekozen voor een agenda met een dag per pagina, ik heb namelijk genoeg schrijfruimte nodig. Wat ik nu precies ga doen? Zoals ik net al noemde: alles opschrijven. Het wordt een soort agenda en dagboekje ineen. Afspraken met de dokter komen gewoon op hun eigen dag te staan, net zoals in een gewone agenda. Maar daaronder, ga ik op de dag zelf kort schrijven wat ik heb gedaan. Dingen die ik moet onthouden en leuke dingen die ik heb gedaan, zoals een dankbaarheidslijstje. Het wordt dus een combinatie!

Hoe zit het in jullie hoofd, is alles helemaal netjes op orde? Of kun je deze tips voor het declutteren van je hoofd wel gebruiken?

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.