It’s Jodium

Zeer belangrijk!

Jodium is zeer belangrijk voor het lichaam, het zorgt voor vele functies en tekorten kunnen ernstige problemen veroorzaken. Waarschijnlijk heb je het idee dat je geen tekort hebt aan jodium, anders zou je het wel merken toch? De meeste Nederlanders eten helaas veel geraffineerde voeding zonder echte voedingswaarde, daardoor hebben veel mensen toch last van meerdere van de volgende symptomen: Vermoeidheid, gewrichtsklachten, spierpijn, slaapproblemen, haaruitval, kouwelijkheid, oedeem, droog haar, droge huid, verstopping, migraine, menstruatieproblemen, bloedarmoede en mentale problemen. Hiernaast zijn er nog veel meer symptomen welke als je er niets aandoet, kan overslaan in ernstigere problemen als bijvoorbeeld struma, miskramen en ADHD e.d.

Schrale troost

Jodium wordt kunstmatig toegevoegd aan commercieel brood en keukenzout. Wat nu als je eindelijk gezonder wilt worden en geen commercieel brood en keukenzout meer wilt nuttigen? Als we kijken naar deze twee producten zien we dat dit beiden uiterst geraffineerde producten zijn die jouw lichaam meer slecht dan goed doen. Dat er dan jodium aan toegevoegd wordt is een schrale troost. Het is nog een synthetische vorm ook van jodium. Je dacht toch niet dat de industrie werkelijk de intentie heeft om jou zo gezond te krijgen als een vis? De industrie overlaadt ons immers met restafval als geraffineerd zout, plantaardige oliën, fluoride, aluminium en andere zooi. Allemaal materiaal waar je nou niet echt gezond of mooi van wordt.

Hoe wel?

Natuurlijke bronnen van jodium zijn o.a.: zeevoedsel (vette vis, schaaldieren, zeewier en zout), gewassen die langs de kust zijn geteeld en boter van grasgevoerde koeien, maar ook eieren bevatten wat jodium.

Grote kans dat je met dit voedsel nog steeds een tekort houdt of oploopt. De landbouwgronden zijn immers uitgeput en de meeste mensen eten niet genoeg vis, want daar kleven ook weer nadelen aan. Daarom wordt er vaak een supplement aangeraden van jodium of een multivitamine met jodium.

Vermijd naast synthetische jodium en bromide uit brood ook zoveel mogelijk fluoride uit medicijnen en vooral tandpasta. Dit zijn allemaal halogenen van dezelfde groep en deze zorgen dat je nog meer jodium nodig hebt.

Gebruikte bronnen.
The great iodine debat
Jodium

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.