Hoe voorkom je nek- en rugklachten?

Een langdurige onjuiste zithouding heeft vaak een ongunstige invloed op onze wervelkolom en schouders. Werkt u op kantoor en brengt u ten minste 40 uur per week zittend achter uw computer door? En zit uw schouder-/nekgebied vast, doet uw onderrug pijn of heeft u weleens pijn in uw nek? Maakt u zich geen zorgen. Dat betekent niet dat er iets beschadigd raakt of dat uw lichaam “versleten” raakt door werken.

 

Details
De meeste mensen die op kantoor werken, hebben op enig moment last van rug- of nek- en schouderpijn. Doorgaans komt de pijn niet door iets ernstigs en verdwijnt weer binnen enkele dagen of weken. Dit komt gewoon omdat spieren en spiergroepen die niet fysiek op de proef worden gesteld, korter of zwakker kunnen worden en andere worden gespannen of raken verkrampt. Dit is alleen maar natuurlijk als u veel tijd doorbrengt aan een bureau.

De klachten die vaak voorkomen bij mensen met een zittend beroep of mensen die veel in de auto zitten zijn nek, schouder en rugklachten. Deze klachten uiten zich meestal in pijn in de lage rug, pijn in de nek, hoofdpijn, pijn in de schouders of de armen. Ook andere klachten als zware armen en tintelingen of uitstraling naar een been kunnen een gevolg zijn van continu een onjuiste zithouding.

 

Waarom krijg je pijn in je rug als je zit?

Rug en nekklachten kunnen natuurlijk allerlei oorzaken hebben en vaak is er sprake van een combinatie van factoren. Echter één van de factoren die meespeelt in het krijgen van deze klachten is een langdurige onjuiste zithouding. We hebben vaak een bepaald patroon in een houding die steeds terug komt, waardoor je zonder dat je het in de gaten hebt je lichaam belast. Door eens bewust te letten op je eigen zithouding kun je al bepaalde klachten voorkomen.

Wanneer je bijvoorbeeld een zittend beroep hebt en je altijd voorover zit te werken krijgen de nek en schouders veel belasting. Dit wordt versterkt wanneer je te lang in die houding zit, of dat je thuis ook weer achter de computer gaat zitten in dezelfde houding. Dit hoeft nog geen probleem te zijn als je tussendoor genoeg varieert in houding, genoeg beweging hebt en vaak een actieve zit gaat aannemen. Echter wanneer je dit niet doet past je lichaam zich min of meer aan.

Gespannen schouderspieren geven naast pijn ook een trekkracht aan de nekwervels waardoor je op een geven moment niet meer soepel je hoofd kan draaien. Hierdoor zal je de neiging hebben om je hoofd minder te bewegen doordat het pijn doet of omdat het niet meer goed beweegt. Zo kan er geleidelijk aan een bewegingsbeperking en klachten ontstaan.

 

Met je benen over elkaar heen zitten slecht?

Manuele therapeuten zien vaak in n de praktijk dat men asymmetrisch gaat zitten, hangend naar één kant of altijd de benen over elkaar. Ook hierin passen je spieren en je lichaam zich door de jaren heen geleidelijk aan. Wanneer je op je werk altijd scheef zit, hangend naar één kant, dan doe je dit thuis waarschijnlijk ook. Als je dan onvoldoende varieert of beweging hebt kunnen de rugspieren aan één kant van je wervelkolom verkorten. Die verkorte gespannen rugspieren geven naast pijnklachten ook weer belasting op je wervelkolom waardoor er op een gegeven moment klachten in de t rug of uitstraling naar je been kan ontstaan.

 

Hoe zit ik het beste?

Wat veel mensen niet weten: uw werkomgeving (of het nu de positie van uw computer, de hoogte van uw bureau of de ergonomische vorm van uw stoel is) heeft slechts een zeer geringe invloed op hoe uw lichaam reageert. Geef dus niet uw kantoorstoel de schuld. Het ligt niet aan uw stoel, maar waarschijnlijk aan u zelf! Vaak gaat dit automatisch en onbewust, daarom hebben we een aantal aanbevelingen op een rijtje gezet waarmee je enig last toch zou kunnen verlichten:

  • Stel je bureaustoel/ autostoel goed in
  • Varieer van houding
  • Beweeg tussendoor, ga eens staand wat doen of loop een rondje
  • Doe zoveel mogelijk rek en trekoefeningen tussendoor
  • Neem regelmatig een actieve houding aan
  • Denk aan symmetrie en een rechte rug
  • Zorg voor voldoende beweging naast je zittend beroep

 

271756565

 

265988717

 

Ben je op zoek naar iets proactiever? Neem dan eens een kijkje op de website van Invitalis Benelux. Hier vind je producten zoals massagekussens voor je rug, nek en schouders die jouw kwaaltjes kunnen verlichten.

Deze krachtige en doordachte massagekussens zijn een uitkomst voor u lichaam. De kussens werken met de Shiatsu massage beweging en prikkelt daarnaast uw spieren met infrarood. De werking van het infrarood heeft bij deze kussen een snelle en krachtige invloed.

U kunt de kussens vanaf uw nek tot aan onder uw voeten gebruiken. Over het gehele lichaam is het traploos te gebruiken, precies op de plek waar u het nodig heeft. Uw bloedcirculatie wordt weer op gang geholpen waardoor het bloed weer goed door kan lopen, vuil en vocht ook weg kunnen en uw spier zich weer kan herstellen. Bestel nu met de actiecode: FNF en ontvang € 70 korting en betaal geen verzendkosten. Ga direct naar invitalisbeneluxshop.com en profiteer van dit exclusieve aanbod.

Natuurlijk is het altijd goed om uw werkomgeving zo aangenaam mogelijk te maken. Maar waar het daadwerkelijk om gaat bij het voorkomen van rug-, nek- en schouderpijn is het benutten van uw eigen vermogen om uw spieren te verstevigen.

Daarom is het voor u van belang om erachter te komen: wat kunt u doen om meer proactief te zijn bij het voorkomen van pijn in uw nek of rug? Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen en tips! Laat deze achter in een reactie 😉
logo (1)_nl

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.