Het Hitteplan

In deze zomermaanden kan het heel warm zijn. Veel mensen vinden het heerlijk, anderen niet zo aangezien aanhoudende hitte nare gevolgen hebben voor hun gezondheid. Wil je overlast door hitte beperken voor jezelf en de mensen in je omgeving, dan kun je eenvoudige maatregelen nemen.

Het Nationaal Hitteplan is een lijvig boekwerk met richtlijnen voor zorgverleners hoe ze om moeten gaan met warmte. In het plan staat wat de werkwijze is voor het communiceren van waarschuwingen en hoe zorgverleners zich moeten voorbereiden op perioden van aanhoudende hitte en welke maatregelen getroffen moeten worden.

 

Wie lopen risico bij aanhoudend warm weer?

Aanhoudend warm weer vormt vooral een gezondheidsrisico voor ouderen, chronisch zieken en mensen met overgewicht. Ook mensen die niet goed voor zichzelf kunnen zorgen hebben op warme dagen meer aandacht van anderen nodig om voldoende te drinken en koel te blijven. Kinderen zijn kwetsbaar voor hitte omdat ze niet altijd zelf in staat zijn om maatregelen te nemen om oververhitting te voorkomen. Het risico tijdens hitte voor jonge kinderen wordt vooral bepaald door het gedrag van verzorgers. Dit zijn kwetsbare groepen:

  • Bejaarden;
  • Kinderen;
  • Daklozen;
  • Bewoners van zorginstellingen;
  • Sociaal geïsoleerde mensen;
  • Chronisch zieken;
  • Mensen met overwicht;

 

Wat te doen als het lang warm weer is?

Eenvoudige maatregelen die helpen om de gevolgen van hitte te beperken:

  1. Drink: zorg ervoor dat u voldoende drinkt, ook als u geen dorst heeft. U drinkt te weinig als u minder plast dan gebruikelijk of als de urine donker van kleur is. Bedenk dat u ook ongemerkt veel vocht verliest door transpiratie. Matig het gebruik van alcohol. Tip: Zorg dat u altijd een flesje water bij de hand hebt, zeker als u naar buiten gaat of met de auto op pad gaat.
  1. Chill: draag dunne kleding. Blijf in de schaduw en beperk lichamelijke inspanning in de middag (tussen 12 en 16 uur). Tip: Maak gebruik van de koelere ochtend en avond voor uw boodschappen of wandeling. Neem een (voeten)bad of douche. Zoek verkoeling onder een boom of bij water en slaap niet onder een te warme deken.
  1. Houd je woning koel: opwarming van de woning kan worden beperkt door tijdig gebruik te maken van zonwering, ventilator of, indien aanwezig, airconditioning. Zorg voor continue ventilatie door ventilatieroosters open te houden of ramen op een kier te zetten. Tip: Zorg voor extra frisse lucht door het openen van ramen en/of deuren op tijdstippen dat het buiten koeler is, zoals ‘s avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends.
  1. Let op je omgeving: let bij warm weer extra op mensen in uw omgeving die uw hulp kunnen gebruiken.

 

Waar kan je last van krijgen?

Langdurig aanhoudende hitte kan leiden tot klachten van vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Mensen kunnen huidproblemen krijgen zoals jeuk en uitslag met blaasjes. Tenslotte is bij aanhoudende hitte uitdroging en overhitting een risico. In het ergste geval kunnen mensen hieraan overlijden. Symptomen van uitdroging en oververhitting zijn misselijkheid, spierkrampen, uitputting, flauwvallen en bewusteloosheid.

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.