Het zijn niet je genen

“Het zijn mijn genen”…neen, dat is het niet.

Iedereen kent wel zo iemand, ze zeggen dat ze helemaal niet veel eten en tóch aankomen. Die persoon zegt “Ik heb een slechte stofwisseling, daarom ben ik dik” of “het zijn mijn genen” en suggereren daarmee dat er een genetisch oorzaak is voor hun overgewicht.

We houden van deze verklaring. Als het aan onze genen ligt, dan kunnen we er niks aan doen. Maar waarom zijn mensen vet?

Je genen kunnen bijdragen aan een slechte stofwisseling, maar zij zullen je niet 50 kilo te zwaar laten wegen. Als dik zijn in je genen zit, dan zal je wel wat overgewicht hebben, maar als je er gezond bij eet dan kan je het makkelijk in de hand hebben. Je genen bepalen niet wat jij in je mond stopt.

 

Slecht eten

Veel mensen eten veel te veel en de verkeerde dingen. Ons dieet bestaat voornamelijk uit koolhydraten. Deze worden ze in je bloedbaan opgenomen als bloedsuikers, ook wel bloedglucose. Daar hoeft niks verkeerd mee te zijn, want je hersenen en spieren gebruiken dit. Wanneer je echter te veel koolhydraten eet, blijft er eveneens veel glucose achter in de bloedbaan. En om het op te ruimen komt het bekende hormoon insuline in actie. Insuline haalt deze glucose uit de bloedbaan. Hoe? Door jouw vetcellen te vertellen dat ze het als vet moeten opslaan. Erger nog, om vetopslag te bevorderen remt de insuline tegelijkertijd jouw vetverbranding. Dus dat vet dat je al hebt, houd je nog langer vast. Dus de meer insuline je hebt, de dikker je zal worden.

Nederlanders zijn dikker geworden in de periode waarin ons dieet meer koolhydraten – vooral suikers – zijn gaan bevatten, blijkt uit rapporten van de Gezondheidsraad. Koolhydraten in suiker, aardappelen, witte pasta en brood verteer je razendsnel: je bloedglucose en insuline zal ook snel volgen, wat je vetopslag zal bevorderen.

 

Verkeerde voorlichting

Het standpunt van het Ondervoedingscentrum is op zijn best verwarrend. De website raadt makkelijk verteerbare koolhydraten op zich wel af, maar vermeldt er niet bij dat gekookte aardappelen en pasta, ook dikmakend zijn. Sterker nog, de site promoot zelfs flinke hoeveelheden koolhydraten in de Schijf van Vijf.

 

Wat kan je doen?

Veel vlees, veel vet en zuivel eten. Koolhydraatrijke granen zijn nergens voor nodig. Je haalt het beetje koolhydraten dat je nodig hebt wel uit zuivel en groenten. Zo weinig mogelijk brood, geen aardappelen, niets. Alleen nog vlees, eieren, kaas en noten. Maar dan zonder te diëten, want daarvan kan je lichaam in spaarstand raken en dan sla je alsnog vet op.

Dit voedingspatroon pakt gunstig uit voor je cholesterolgehalte en bloeddruk, zeker als je al dik bent. Een lagere bloeddruk en cholesterol verminderen het risico op hartproblemen. Dat betekent dus: geen pasta, het liefst geen of weinig brood, geen of weinig aardappelen. Of je dik wordt kan deels worden bepaald door je genen, maar hoe dik je wordt dat bepaal jij.

 

 

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.