Hersenvoer; denk logisch en helder na

Hersenvoer

“Zo kan je niks meer eten. Wat een onzin! Daar geloof ik echt niets van, ik blijf gewoon eten.”

Gefeliciteerd! Wat bij mij niet lukte, is bij jou wel gelukt! Je bent gehersenspoeld door de media en het Voedingscentrum. Wat heel fijn is voor jou, nu doen zij namelijk jouw denkwerk en kan jij lekker genieten van geraffineerde rommel en medicijnen. Jij zal heel fijn oud worden…

‘Slimme sceptici’

Er zijn veel sceptici die niet geloven dat voeding zo’n impact heeft op de gezondheid en de hersenfunctie. Het bovenstaande citaat is een veel gehoorde (in vele variaties). En met gewoon bedoelen deze slimme mensen geraffineerde voeding en de hoge koolhydraten-consumptie. Het kan ook zijn dat deze mensen het wel geloven, maar niet willen geloven. Geloven in goede voeding betekent namelijk zelf de verantwoording nemen voor je eigen gezondheid. Mensen die een beetje logisch kunnen nadenken spreken zich zo natuurlijk niet uit. Maar helaas wordt logisch denken steeds moeilijker. Denken doe je met je hersenen, en als je deze niet goed voedt dan wordt denken natuurlijk ook moeilijker.

Omdat ik het beste voor heb met mijn medemens en graag zie dat zij logisch kunnen nadenken, zet ik de beste voedingsmiddelen voor jouw hersenen op een rij. Ik hoop dat je het kan volgen:

Verzadigde vetten en cholesterol
Kokosolie!, roomboter, vette zuivel, vet-rijk vlees.

Enkelvoudig onverzadigde vetten, vooral omega-3
Olijfolie, lijnzaadolie, vette vis, avocado, noten.

B-vitamines
Deze vind je in groente, zuivel, vlees, gevogelte en vis. B-12 vind je enkel in dierlijke en gefermenteerde voeding.

Vitamine C
We kennen vitamine C alleen van het fruit, maar ook groenten bevat vitamine C. Wat je waarschijnlijk ook niet weet is dat orgaanvlees en vette zuivel vit.C bevatten. Het gaat hier om de vet-oplosbare variant, deze variant doorbreekt de hersenbariere . Het is echter slim om hiervoor een vit. C supplement te nemen. Ik zorg dat ik ongeveer 2 gram per dag inneem. Ga voor ascorbyl palmitaat!

Jodium
Een zeer belangrijke halogeen, eet voeding rijk aan jodium

Eieren
Eieren zijn superfoods voor de hersenen! Ze bevatten alles wat nodig is.

De volgende middelen dien je vermijden of te minimaliseren als je helderder na wilt denken:

Halogenen als fluoride, chloride en bromide
Denk hierbij o.a. aan tandpasta, medicijnen en ook commercieel brood. Dit is afval van de industrie wat ze graag dumpen in onze voeding e.d.

Aluminium
In je deodorant en anti-aanbakpotten en pannen. Maar je vind het ook in geraffineerde voeding.

Te hoge koolhydraat-consumptie

Beperk alcohol-consumptie

De oplossing

Focus je tijdens de maaltijden op vet- en eiwitrijke voeding  en groenten. Is dit niet genoeg, vul dit eventueel aan met wat fruit of glutenvrije granen. Ga voor biologische en/of grasgevoerde voeding. Je kan natuurlijk ook bij de boer langsgaan. Voor veel mensen helpt het om geen gluten meer te nuttigen, vaak voelen zij zich daardoor helderder van geest. Als jij je voeding aanpast, zal je zeker een verschil merken in je gezondheid en de gezondheid van je hersenen.

En dan te bedenken dat we het in dit artikel nog niet eens hebben gehad over MS, ALS, Parkinson, Alzheimer en psychologische problemen, welke hun basis hebben in de hersenen. Alzheimer wordt tegenwoordig ook diabetes-3 of hersendiabetes genoemd. Zie je de link met de hoge koolhydraten-consumptie van tegenwoordig?

Lees ook:

Nutritional psychiatry: Your brain on food

10 foods to boost your brainpower

Nutrition and mental development

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.