Go bananas

Bananen zijn geweldig! Ze zijn niet alleen lekker, maar zijn ook nog eens erg goed voor je. In dit artikel ga ik in op de vele voordelen die bananen hebben.

 

Goed voor je humeur

Bananen bevatten tryptofaan. Dit zorgt ervoor dat je humeur een positieve stimulans krijgt. Daarom kunnen bananen ook helpen bij mensen die van een depressie af proberen te komen. Het aminozuur tryptofaan wordt door het lichaam omgezet in serotonine. Dit is een ‘feel good’ neurotransmitter in de hersenen die o.a. je stemming kan verbeteren, eetlust kan onderdrukken en zelfs pijnprikkels kan verzachten.

 

Je ontspant

Daarnaast werkt de vitamine B6 in de banaan ontspannend. Dit zorgt ervoor dat je beter kan slapen en het magnesium uit de banaan laat je spieren tot rust komen.

 

Vele gezondheidsvoordelen

Bananen hebben vele gezondheidsvoordelen. Ze leveren o.a. energie, Vitamine A en bètacaroteen. Daarnaast zijn ze rijk aan het mineraal kalium: cruciaal voor het leveren van prestaties, zowel mentaal als fysiek! Kalium ondersteunt het lichaam bij het transport van zuurstof naar de hersenen en is essentieel voor de vochtbalans in je lichaam.

De combinatie van vitamine B6 en vezels zorgt voor ervoor dat je minder kans hebt op diabetes type 2.

Uit een Zweeds onderzoek uit 2005 bleek dat vrouwen die vier tot zes bananen per week eten de kans op het ontwikkelen van nierkanker verkleinen. Dat heeft te maken met de hoge gehaltes van antioxidanten in bananen.

Een Amerikaanse studie toonde aan dat bananen je kunnen helpen in het tegengaan van een hoge bloeddruk. Het eten van bananen werkt bloeddrukverlagend dankzij het hoge kaliumgehalte en het lage natriumgehalte.

Dat bananen verstoppingen veroorzaken is een leugen. Eén banaan per dag kan zeker geen kwaad, als je daarnaast natuurlijk een gezond eetpatroon aanhoudt. Zorg er wel voor dat de banaan goed rijp is, onrijpe bananen of bakbananen kunnen juist wel voor verstopping zorgen.

De grote variatie aan vitamines, mineralen en vezels voorzien je lichaam van de nodige voedingsstoffen. Een banaan bevordert hiermee je algemene gezondheid, maar het eten van te veel fruit kan ervoor zorgen dat je dikker wordt.

Hoewel bananen gezond zijn, is het wel belangrijk om te weten ze fructose (fruitsuiker) bevatten. Fructose is een suikersoort en kan het afvallen vertragen of zelfs helemaal voorkomen. Eet daarom nooit meer dan twee stuks fruit per dag.

 

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.