Gezonder en fitter worden

 

Gezonder en fitter; hoe te beginnen?

Stel je wilt gezonder en fitter worden, je weet hoe het niet moet, maar je weet ook niet hoe het wel moet. Je wil eindelijk af van je buikvetjes of je lichaam wat meer vorm geven en je beter en fitter voelen. Het leven in een wereld vol stress draagt ook niet bij aan je gezondheid en uiterlijk. De meeste mensen maken de fout door niet de juiste prioriteiten voorop te stellen als ze besluiten gezonder en fitter te worden. Ze willen plots 10 kg afvallen en beginnen als een bezetene te sporten en gaan aan het diëten. De eerste weken vliegen de kilo’s eraf en dan houdt het ineens op of ze hebben hun doel bereikt, gaan weer hun oude ding doen en de vetjes knallen er weer aan!

Voeding!

Prioriteit nummer 1 met gezondheid en afvallen is je voeding! Meeste mensen willen er niets over horen en zeggen dat ze wel ‘gewoon’ willen blijven eten. Maar door dat ‘gewone eten’ is het wel misgegaan. Het mooie van voeding is dat je het zelf in de hand hebt. Luchtvervuiling, straling en noem maar op doe je op individueel niveau weinig aan, maar je voeding bepaal je zelf! Zorg dat je genoeg vetten binnenkrijgt (ja ook verzadigde vetten) en eiwitten. Wees zuinig met koolhydraten, maar ook niet te zuinig, de perfecte hoeveelheid verschilt per persoon. Uitproberen dus! De gemiddelde Nederlander consumeert zo’n 300 gram koolhydraten per dag, goed voor een Olympisch kampioen, maar niet voor een kantoorknaap!

Geraffineerde vs natuurlijke voeding

Dat je teveel vet hebt en te weinig spieren komt voornamelijk door het eten van geraffineerde voeding vol suikers, verkeerde vetten, additieven maar weinig micronutrienten. Een te hoog vetpercentage is niet perse het gevolg van een te hoge calorie-inname als wel verkeerde voeding. Geraffineerde voeding zorgt ervoor dat je trek houdt, sneller moe bent en last krijgt van kwalen. Ook kan het lichaam niet bouwen aan zijn juiste compositie (verhouding van vetpercentage en vetvrije massa). In tegenstelling tot bewerkte voeding voedt onbewerkte biologische nutriëntrijke voeding wel en zorgt dit ervoor dat je je niet zo snel overeet. Voedt jezelf met biologische verse groente, grasgevoerd (orgaan)vlees, vette vis, rauwe zuivel en een beetje noten en fruit. Vul je voeding aan met levertraan, vitamine C, magnesium en een goede hooggedoseerde multivitamine.

Beweging

En dan beweging, doe iets wat je leuk vind, anders houd je het niet vol. Hardlopers zijn doodlopers! Waarom? Niemand behalve die spriet daargelaten vind hardlopen leuk! Krachttraining en HIIT zijn volgens onderzoek de beste manieren om je vetpercentage te verlagen. Ben je een fitnesser of wil je meer spieren kijk dan even op www.bayesianbodybuilding.com, een zeer innovatieve site op dit terrein. Hou je absoluut niet van sport, ga dan wandelen of fietsen.

Eet gezond, beweeg genoeg en zorg voor voldoende ontspanning, deze drie elementen dragen zeker bij aan je gezondheid en je lijf. En onthoud dat niet niet iedereen erg slank en supergespierd hoeft te zijn! Je moet je vooral goed en gezond voelen. Helaas voelen veel mensen zich dat nog niet.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.