Fitness

De een houdt van hardlopen of wielrennen, de ander houdt ervan zichzelf af te beulen met zware gewichten. Zo’n type ben ik. Ik heb een hekel aan hardlopen en andere cardio-sporten. Ik ben enigszins lui op dat terrein. Sport moet voor mij leuk en functioneel zijn. Met krachttraining pak ik deze twee elementen in een keer aan. Ik vind het leuk, word er sterker van en (niet onbelangrijk) ik krijg er een beter figuur van.

Ik was 19 jaar toen ik mij inschreef bij een sportschool. Doel: ik wilde niet meer zo mager zijn, dus spiermassa erbij. Ik weet nog dat ik 62 kilo woog, bij een lengte van 185 cm.

Samen met een vriend schreven wij ons in om 2x per week te trainen.  Eerlijk gezegd zag ik meteen resultaat, met het gevolg dat ik me al snel 6x per week naar de gym sleurde.

Ik begon mij te verdiepen in workout-programma’s voor spiermassa en voeding. Hierdoor woog ik na een jaar 85 kilo en bankdrukte ik 155 kilo. Niet slecht, ware het niet dat ik ook wat spek had verzameld. Ik was van 10% naar 16% lichaamsvet gegaan. Naar mijn smaak teveel. Maar toch 17 kilo vetvrij massa erbij. Het trainen voor spieren en kracht werd een echte ‘verslaving’, soms op het obsessieve af.

Permabulker

Toen maakte ik de fout die bijna iedereen wel kent die met krachttraining bekend is; ik werd een permabulker. Met het resultaat dat ik na een paar jaar boven de 100 kilo woog met een veel te hoog vetpercentage. Maatje xxl met ruimte-tekort voor mijn schouders en armen was het gevolg.

Dit is een valkuil waar veel jongens in vallen. Het gaat lekker op de sportschool, je komt aan en wordt sterker en ‘plots’ ben je wel erg aan de vette kant. Je kan doorgaan of je kan gaan cutten oftewel vetmassa verminderen.

Cutting

Dat werd serieus cutten; weg met overtollig spek. Na een jaar woog ik 74 kilo met een vetpercentage van 7%. 69 kilo vetvrije massa. Dat was maar een kilo meer dan voor de permabulk bij een gewicht van 85 kilo en 16% vet. Iets te fanatiek gecut!

De truc is natuurlijk om zoveel mogelijk vetmassa kwijt te raken en tegelijkertijd zoveel mogelijk vetvrije massa behouden.

Wat heb je nodig?

Motivatie, een sportschool (niet perse) en goede voeding. Zorg ook dat je weet wat je dagelijkse calorie-verbruik is. Meer is niet voor een beginner niet nodig, zeker geen sportsupplementen. Wil je een beter figuur, dan staat voeding op nummer 1. Motivatie, voeding, training, alles moet op en top zijn wil je resultaat.

Gezondheid

Gezondheid is het belangrijkst. Luister naar lichaam, voedt jezelf met natuurlijke onbewerkte voeding en blijf weg van synthetische middelen. Ikzelf eet puur en onbewerkt (zoveel mogelijk volgens de principes van Weston Price), consumeer tussen de 2500 en 4000 kcal per dag, maar ik eet per dag niet meer dan 100 gram koolhydraten . Hoofdmoot is verzadigd vet en de rest eiwit. Hoeveel eiwit per dag?

Tegenwoordig ga ik meer voor mijn gezondheid, ben al lang niet meer geobsedeerd door en gespierd lichaam. Wat gewicht betreft fluctueer ik tussen de 80 en 85 kilo, het is maar net waar ik mee bezig ben. Het lage gewicht met een laag vetpercentage in de zomer. Wat meer gewicht en een hoger vetpercentage  in de koude maanden. (zie foto)

Lees ook: Hardlopen met resultaat

Komende periode gaan we artikelen publiceren over work-outs, voeding, gewicht en vetpercentage en natuurlijk eventuele supplementen.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.