Eric de programmeur

Eten met Variatie

Gevarieerd eten is belangrijk wordt ons verteld. Elke dag wat anders, en als ontbijt wat anders dan met het diner. Maar de meeste Nederlanders hebben alleen maar het idee dat ze gevarieerd eten.

Hieronder schetsen we een voorbeeld:

Eric is ontwerper en staat om klokslag 07.00 uur op. Na het douchen en aankleden, loopt hij naar de keuken. Hier trekt hij de voorraadkast en koelkast open en flanst een ‘heerlijk’ bakje Cornflakes met melk en rozijntjes in elkaar. Onder het genot van een kopje koffie eet hij het op. Waarom Cornflakes? Eric heeft natuurlijk haast en op de verpakking staat: ‘gezond, want vol vezels en vitamines’. “Klinkt goed” denkt Eric.

Eenmaal op het werk drinkt hij nogmaals een kop koffie. En om 10.00 uur pakt hij een paar lekkere koekjes uit de koektrommel van Patrick. Heerlijk, want hij heeft trek. Voor zijn pauze om 13.00 uur heeft hij echt honger. Hij trekt het bijna niet meer! Samen met zijn collega’s eet hij 3 met margarine besmeerde boterhammen (hartaanval op je bord). Een boterham met kaas, een met hagelslag en een met worst. Een glas sojamelk erbij, en natuurlijk een stukje gebak. Bas is immers jarig. Rond een uur of 4 heeft Eric weer trek en pikt hij 2 droge crackers en een appel van Janet. Janet is altijd op dieet en weet wat gezond is. Ze weet eigenlijk alles.

Thuis gekomen is Eric moe en hongerig. Geen puf om te koken. Hij gooit een diepvriespizza in de oven. Gister gezond gedaan en een bio-pastasalade gegeten. Hij eet de pizza op terwijl hij naar het nieuws kijkt. Voor hij gaat slapen eet hij nog een bakje tomaten-komkommersalade van de lokale supermarkt.

In de avond kijkt Eric met een wazig en pijnlijk hoofd in de spiegel. Hij is 187 cm lang en weegt 80 kilo. “Netjes, goede bmi” mompelt hij. Maar Eric is niet tevreden, want hij ziet een buikje en opkomende mannenborstjes en toch redelijk dunne armen. Hij kijkt nog eens goed. “Ook maar eens wat doen aan die hangende schouders” zucht hij. En dat terwijl hij 3x per week naar de sportschool gaat en 1x per week hardloopt. Hij drinkt geen frisdrank, doet geen suiker in zijn koffie, eet weinig vet en eet wel regelmatig fruit en groenten. Hij snapt het niet.

Wij snappen het wel!

Eric eet als de gemiddelde werkende Nederlander en dat is allesbehalve gezond en gevarieerd! Brood, koekjes, gebak, pizza en pasta. Hetgeen wat Eric eet hebben allemaal gemeen dat ze van tarwe gemaakt zijn! Een trieste kant-en-klaarsalade en een appel maken dat niet meer goed. Eric heeft ook het lichaam van een gemiddelde Nederlander; lang maar toch slap met teveel vet, weinig vorm en een slechte houding. Hij heeft last van een schommelende suikerspiegel, want hij heeft na 3 uur niets eten alweer honger en is aan het einde van de dag afgepeigerd.

Lijk jij op Eric of wil je je gezonder en fitter voelen? Wij hebben al een aantal artikelen klaar staan om je op weg te helpen:

Macro-nutrienten

Bierbuiken

Houding

Kantoorlichaam

Gezonder en fitter worden

100 gram koolhydraten per dag

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.