Dineer als een koning…

‘Ontbijt als een koning, lunch als een prins, dineer als een knecht!’

Dit gezegde is de grootste lulkoek over voeding van deze tijd. Oh, nee, dat is niet waar, het is een van de vele, vele lulkoek-verhalen. Het zegt je dat je ’s ochtends heel veel moet eten en de rest van de dag minder, oftewel matig.

Zit er een kern van waarheid in?.. Nee!

Het is totale onzin om ’s ochtends na het opstaan je lichaam vol te gooien met calorieën en dan de rest van de dag te matigen. Als je groots ontbijt, lunch je ook groots. Als je klein ontbijt, lunch je ook groots. Als je niet ontbijt, lunch je ook groots. Dus als je als een koning ontbijt, eet je over de hele verspreid meer dan je zou doen als je niet had ontbeten.

Vroeger

De vroegere mens at pas groots als hij terug kwam van het jagen of van het werken op de akker. Eten is ook een beloning voor je lichaam na een inspanning. Na het eten kan je rustiger aan doen en kan je lekker uitbuiken. Welke maaltijd is dat in het hedendaags leven? Het diner natuurlijk! Jouw werkdag is synoniem aan de vroegere mens zijn jacht. Na je werkdag gooi je jezelf vol en rust je lekker uit.

Niet verplicht

Maar als jij het lekker en fijn vind om het ontbijten, doe het! Maar het is absoluut geen must! Ikzelf eet mijn eerste maaltijd rond 13.00 uur en dan eet ik weer rond 19.00 uur. Soms wat tussendoor rond 15.30 uur. En natuurlijk een snack als ik terug kom van de sportschool. Door dit semi-vasten (en natuurlijk goede voeding) voel ik mij erg goed. En ik begin de dag niet met een opgeblazen gevoel omdat ik eerst verplicht moet ontbijten. Maar ik doe het niet altijd, voor de gelegenheid ontbijt ik ook weleens.

Tja, en als het ontbijt er niet toe doet, dan doet het er ook niet toe of je nu 2x per dag eet of 6x per dag aan het eten bent. Hier meer over semi-vasten.

Het ondervoedingscentrum (je leest het goed) raadt ons aan om meerdere keren te eten per dag. Maar als jij hun raad opvolgt eet je veel koolhydraten en geraffineerde voeding wat je suikerspiegel laat schommelen. En ja, dan voel je niet fijn als je maar 1 a 2x per dag eet, laat staan als je het ontbijt overslaat.

Calorieën

Nu ben je misschien bang om te weinig calorieën binnen te krijgen als je minder vaak eet. Dit hoeft echter niet het geval te zijn. Als je 2500 kcal per dag wil consumeren en je eet maar 2x, dan eet je 2 maal 1250 kcal op een dag,in plaats van bijvoorbeeld 4x 625 kcal. Simpel rekensommetje. Ook je stofwisseling gaat er niet van naar de klote zoals ook wel beweerd wordt (ook daarover binnenkort meer). Ikzelf weeg rond de 80 kilo en eet tussen de 2500 en 3800 kcal per dag aan voeding, en dat in gemiddeld twee maaltijden per dag. En, ja ik heb een keurig vetpercentage, mocht je je daar zorgen over maken.

Doe wat goed voelt

Het heeft veel voordelen om te semi-vasten. Wat je kan doen om te kijken of het je bevalt, is je ontbijt uitstellen. Steeds een uurtje later en kijken wat het voor je doet. Veel mensen voelen zich helderder en fitter en ook de drang om maar te blijven snacken vermindert. Natuurlijk niet teveel koolhydraten en bewerkt voedsel naar binnenwerken als je wel eet.

Zoals ik al zei: voel je je goed als je elke dag ontbijt, doe het! Maar heel veel mensen hebben helemaal geen trek in de ochtend. Tegen deze mensen zeg ik: “sla het ontbijt met een gerust hart over.”

Lees ook:

Eating big meals at night will NOT turn you into a walrus

Balance neurology – Proper meal planning i…

Cure Your Cravings by Ignoring This Widely Followed Conventional Advice

Greater weight loss and hormonal changes after 6 months diet w…

Is Late Night Eating Better for Fat Loss and Health?

Gerelateerde berichten