Al aan de sapjes?

Al lange tijd, sinds ik met gezonde voeding bezig ben, hoor ik over mega gezonde groentesapjes. Een echt gezond sapje maak je met een slowjuicer, alleen die apparaten zijn niet erg goedkoop. Ik merk vaak dat er erg veel misverstanden bestaan over het maken van sapjes, en het verschil met smoothies bijvoorbeeld. Daarom in deze blog mijn ervaring met slowjuicing en een uitleg hoe het nu allemaal zit. Let’s get started!

 

Sap versus smoothie

Ten eerste heb je het verschil tussen een sapje en een smoothie. Een sap is altijd geperst, en dat betekent dat er geen vezels meer in het sap zitten. Het sap wordt dus gescheiden van de pulp. Bij een smoothie is altijd alles in zijn geheel geblenderd, er zitten dus veel vezels in. Nu zijn beiden heel erg goed voor ons! Omdat je bij een smoothie altijd ook de vezels erbij hebt, kun je daarvoor ook fruit gebruiken. Het liefst maak je dan een groene smoothie zodat het suiker-gehalte lager wordt. Een (groene) smoothie is een ideale manier om veel groenten en fruit binnen te krijgen en het vult goed.

Misschien herinner je je dat ik geen voorstander ben van vruchtensap, dat klopt! Dit is een enorme, onnatuurlijke suikerbom en wanneer het uit pak komt is het ook nog eens verhit geweest en was het eerst eigenlijk ook nog poeder. Kortom, niet erg gezond en funest voor je bloedsuikerspiegel en dus je hormoonbalans. Wanneer je gaat juicen, is het dus ook niet de bedoeling dat je vruchtensappen gaat maken! De serieuze juicer gaat namelijk heerlijke groentesapjes maken. Wat is het nu het voordeel ervan? Want vezels zijn toch gezond? Ja, vezels zijn zeker gezond en ik neem op dagen dat ik een juice neem ook vaak genoeg ook nog een smoothie. Maar doordat je een groentesap drinkt zonder vezels, kan je lichaam direct alle voedingstoffen opnemen. Ik zie het als een verse, natuurlijke multivitamine. Daarom ook heel geschikt om op een nuchtere maag in te nemen, dan kan je lichaam het direct opnemen zonder dat je spijsvertering aan het werk hoeft! Ideaal dus ook voor iedereen waarbij de spijsvertering misschien nog niet helemaal lekker verloopt en dus kans heeft op tekorten omdat je lichaam niet goed voedingsstoffen opneemt uit je voeding. Om deze reden worden groentesappen ook vaak gebruikt in een detox.

Een groot verschil dus, tussen een sapje en een smoothie. En al vind ik een blender vrij essentieel, een juicer is dat op zich niet. Het is een echt extraatje, die wel heel veel voor je gezondheid kan doen.

 

Slowjuicer versus sapcentrifuge

Dan heb je ook nog een verschil tussen een sapcentrifuge en een slowjuicer. Bij de laatste wordt het sap langzaam uit het groente of fruit gedrukt, terwijl een sapcentrifuge het er met hoge snelheid uitgeslingerd wordt. Met een slowjuicer heb je ten eerste veel meer sap, en ten tweede een beter behoud van vitaminen en vooral ook enzymen. Bij een slowjuicer moet je wel de groenten veel kleiner snijden dan bij een sapcentrifuge. Voordel is wel weer dat het veel minder herrie maakt.

 

Mijn ervaring met de slowjuicer

Ik heb middels een vriendinnetje het slowjuicen kunnen uitproberen omdat zij daadwerkelijk een slowjuicer heeft. De prijs van een slowjuicer ligt wat aan de hoge kant en ben dan ook blij dat ik een juicer heb kunnen testen voordat ik een dergelijk aankoop zou doen. Maar ik ga overstag en ik ga een slowjuicer kopen. Ik voel me namelijk super wanneer ik een sapje neem, en zelfs mijn vriending is er helemaal weg van, en zij is meestal heel sceptisch ;-). Ik ben sowieso ontzettend gek op wortelsap, maar alleen verse. Dus dat neem ik ook omdat ik het gewoon echt heel lekker vind. Maar ik maak ook echte groentesappen met rode biet, bleekselderij, broccoli, komkommer, enzovoorts. Soms doe ik van alles bij elkaar en tot mijn verbazing is het dan nog lekker ook! Als ik erg veel groene groente gebruik doe ik er een appeltje bij voor de smaak. Ik vind het ook ideaal om de broccoli stronken doorheen te doen die ik anders eigenlijk altijd weggooide. En broccoli is weer super als je endometriose hebt, omdat dit stoffen bevat die xeno-oestrogenen afbreken. Ook doe ik er vaak wat kiemgroenten doorheen als ik die heb, die maak ik tegenwoordig ook zelf namelijk (daarover binnenkort een blog).

 

Juicen in de praktijk

Zoals ik al zei moet je met een slowjuicer de groenten best klein snijden, het is dus echt essentieel dat je een heel goed mes hebt. Zeker als je harde groenten wilt snijden zoals wortels. Ik snij altijd alles wat ik wil gaan juicen van te voren en dan ga ik aan de slag. Het juicen zelf duurt niet heel lang, maar het gaat wel minder snel dan wanneer je zoals bij een smoothie alles in één keer een blendertje gooit en deze even laat draaien. Maar ik vind het wel leuk om te doen en mijn zoontje helpt altijd graag mee :-). Daarna moet je eigenlijk meteen de juicer schoonmaken, hoe sneller je dat doet hoe minder werk het is. Ik spoel alles direct goed af met warm water en dan ben je vrij snel klaar. Soms moet je wel de pulp eruit trekken. Het lastigste om schoon te maken is de zeef, maar daarvoor krijg je een handig borsteltje erbij.

Vervolgens bewaar ik altijd de pulp, daar kun je namelijk van alles mee! Het gaat door veel van mijn baksels maar je kan het bijvoorbeeld ook door een smoothie doen, of door soep, of in een salade en je kan er burgers mee maken (nog niet geprobeerd). Het internet staat vol met ideeën en recepten!

 

Conclusie

Juicen is geen echte must, maar het doet wel veel goeds voor je. Ik doe in de juicer groenten die ik niet snel door een smoothie zou doen, en ik had nooit verwacht dat een sapje met ingrediënten als broccoli, komkommer en bleekselderij echt lekker zou zijn. Ik zie het echt als een natuurlijke multivitamine bom en ik heb zelf het gevoel dat mijn lichaam dit goed kan gebruiken. Ik denk wel dat je het ook gewoon wel leuk moet vinden om hiermee bezig te zijn.

Ik maak eigenlijk nooit echt een recept, ik doe altijd maar wat erin wat me lekker lijkt en wat ik in huis heb. Ik maak sapjes meestal of op basis van wortel of op basis van komkommer. Met wortel vind ik het erg lekker met rode biet, gember, limoen of citroen en appel. Maar er gaat ook vaak bleekselderij door. Met komkommer maak ik vaak een sapje met broccoli, bleekselderij en groene bladgroenten zoals bijvoorbeeld boerenkool. Maar er is nog veeeeeel meer mogelijk natuurlijk.

slowjuicer6

Juicer

Een juicer die voor iedereen toegankelijk is, is SuperJuicer. De juicer van SuperJuicer heeft een snelheid van ongeveer 43 toeren per minuut. Hierdoor wordt het sap langzaam uit het fruit of de groente geperst. De sappers scheidt het sap van de pulp; dit komt dan weer uit de machine. Tevens komen ze in verschillende frisse kleuren, dus er zit er vast wel eentje bij die bij jouw keuken past.

Dit is dus een koude persing en een soortgelijke manier van persen zoals je olijfolie van koude persing hebt. Deze slowjuice-techniek van persen zorgt voor een minimale frictie waardoor bijna geen warmte ontstaat. Dit zorgt ervoor dat de meeste enzymen en vitaminen intact blijven. Het sap dat je maakt is van een hoge kwaliteit met vezeltjes en is 48 uur houdbaar in de koelkast. Van alle soorten groente en fruit die je zelf kunt opeten door erop te kauwen, kan je vers sap maken.

Bestel hier jouw slowjuicer met de kortingscode: 3z94uoiN Deze unieke aanbieding geeft jou maar liefst 10% korting op je gehele aankoop! De code is hoofdlettergevoelig dus gewoon even Kopiëren en plakken 😀

Laat je ons weten welke lekkere slowjuices jij maakt? We zijn beniewd! Groetjes Sabine :)

 

Schermafbeelding 2015-08-05 om 13.54.46

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.