6 Redenen waar je dik van wordt en blijft

Veel mensen eten troep en bewegen weinig. Ze weten dat ze te veel spek met zich meedragen. Maar er zijn ook mensen die wel trainen en op hun dieet letten en toch moeite hebben met het verliezen van vet. Iedereen kent wel zo’n persoon of is zo iemand, in dit artikel ga ik 6 redenen behandelen waarom dit het geval kan zijn.

 

  1. Het zit in je hoofd

Dat je hunkert naar slecht eten zit grotendeels tussen je oren. Suikers hebben een groot effect op het plezier gedeelte in je hersenen. Ziekemakend voedsel voelt als een beloning en verminderd de behoefte naar voedzaam eten. De meer troep je eet, de minder plezier je hieraan beleefd. Om dit positieve gevoel weer terug te krijgen moet je steeds meer troep eten.

De oplossing

Denk vooruit. Gaat dat ene koekje je trek laten krijgen in het hele pak koekjes? Eet dan een gezonder alternatief, zoals bijvoorbeeld iets met gezonde vetten en eiwitten. Junkfood is alleen aantrekkelijk voor mensen die het regelmatig eten of het proberen te ontwijken. Als je het lang genoeg niet eet zal je er minder naar hunkeren. Het is een periode waarin je hard voor jezelf moet zijn.

 

  1. Droge lichaamsmassa

Je droge lichaamsmassa is alles in je lichaam wat geen vet bevat. Je kan dit verhogen door meer spieren te kweken. Veel dikke mensen willen geen spieren krijgen omdat ze vinden dat ze al groot genoeg zijn.

De oplossing

Spieren zijn goed voor je metabolisme. De meer spiermassa je hebt, de meer energie je verbrand. Spiergroei is niet alleen voor bodybuilders, iedereen heeft er baat bij.

 

  1. Je liegt tegen jezelf

De meeste mensen gebruiken smoesjes om hun voedsel goed te praten. Er zijn eindeloze excuses die je kan maken die het eten van junkfood veel aantrekkelijker maken. Er zijn genoeg mensen die wel slanker willen zijn, maar niet “anders” willen eten. Als je denkt dat dat voedsel normaal is en het je een gelukkig leven geeft, dan moet je maar is nadenken over wat geluk voor je betekent.

De oplossing.

Je plant je falen wanneer smoesjes verzint. Als je troep koopt probeer het dan niet te rationaliseren, je bent te lief voor jezelf. De best manier om te voorkomen dat je verkeerde dingen koopt is om de de gelegenheid weg te halen. Vermijd het slechte eten niet als je thuis bent, maar doe dat al in de winkel. Als je thuis makkelijk toegang hebt tot goede voedselkeuzes, dan wordt de drempel naar slecht eten groter.

 

  1. Je denkt dat je al goed bezig bent

Er zijn ook mensen die denken dat ze goed bezig zijn, terwijl zij het tegenovergestelde doen. Hieronder enkele voorbeelden.

  • Ze maken eindeloze smoothies van fruit, want “fruit is gezond!”
  • Te veel koolhydraten in één maaltijd, want “brood bevat vezels!”
  • Ze smeren hun boterhammen met een centimeter dikke laag pindakaas, omdat “pindakaas eiwitten bevat!”
  • Ze drinken te veel alcohol, want “het is goed voor de bloedsomloop!”
  • Ze eten de hele matig, om dan vervolgens s ‘avonds te gaan snacken, “het mag, omdat ik er rekening mee heb gehouden!”

Deze mensen nemen klakkeloos aan wat er het nieuws wordt verteld aan de hand van onderzoeken. Ze nemen niet de tijd om zich ook echt te verdiepen in het onderzoek, maar nemen alles aan wat ze wordt voorgeschoteld.

De oplossing

Verdiep je in de materie. Door te kijken waar onderzoeken op worden gebaseerd of te kijken naar door wie ze worden gefinancierd kan je de resultaten in perspectief zetten. Het kan zomaar zijn dat het op gebrekig onderzoek is gebaseerd of dat het versluierde reclame is. Gebruik je gezond verstand.

 

  1. Structuur

Sommige mensen hebben meer structuur nodig. Het is voor hun nodig om alles zwart en wit op papier te hebben. Het is voor hun handig om vooraf precies te weten wat ze wanneer moeten eten. Structuur kan erg goed zijn, maar te veel structuur kan ook averechts werken. Als je er te veel mee bezig bent kan je geobsedeerd raken of juist gedemotiveerd.

De oplossing

Ken jezelf. Zoek uit of je baat hebt bij meer of minder structuur. Als je erg van structuur houd gebruik dit dan en plan en bereid je maaltijden voor de hele week op bijv. de zondag. Kan je minder goed met structuur omgaan zorg dan dat je genoeg van alleen de juiste voedsel in je omgeving hebt. Plan het per dag. Ik ben zelf een slechte planner, maar ik hou er wel altijd rekening mee met wat ik op een dag ga eten.

 

  1. Je eet zoals de rest

Iedereen kent wel die persoon die alles eet en maar niet dik wordt. “Als hij dat kan, dan kan ik dat ook!” Gebruik niet andere mensen als excuus om troep te eten. Dit is gewoon een slecht excuus. Wat je niet ziet bij anderen is hoe veel ze sporten, vetpercentage, metabolisme, spiermassa en wat voor werk zij doen.

De oplossing

Denk kritisch na en neem verantwoordelijkheid. Kijk eens goed naar die mensen, waarom zijn zij slank? Wat doen zij om dit zo te behouden? Zorg er voor dat je weet wat je lichaam nodig heeft en leer zo te eten.

 

 

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.