4 Rules: HIIT IT

Een intervaltraining zorgt ervoor dat je veel meer energie verbruikt dan met hardlopen en dat in een relatief kortere periode. Daarnaast is het veel minder belastend voor je gewrichten. Een voorbeeld van intervaltraining is High Intensity Interval Training, oftewel HIIT. Waarbij je met hardlopen langdurig op constante snelheid loopt, wissel je bij intervaltraining af tussen sprinten en wandelen/joggen.

Op deze manier verbrand je meer vet en train je effectiever je spieren. Daarnaast is de kans op overbelasting van bepaalde spieren minder groot, omdat de uitgevoerde bewegingen minder her-halend van aard zijn. Extra voordeel is dat deze manier van training spiergroei niet in de weg staat en het zelfs kan bevorderen.

Een voorbeeld van een HIIT training is als volgt:

  • 5min warmlopen
  • 20 seconden sprinten
  • 60 seconden joggen/wandelen
  • herhaal dit tien keer gevolgd door 5 minuten cooking down en je bent klaar.

Je kan dit schema opbouwen door er elke week 10 seconden bij het sprinten toe te voegen totdat je 60 seconden sprint en 60 seconden joggen of wandelt. Daarnaast is HIIT erg flexibel toepasbaar, je kan het doen met elke vorm van beweging die je maar kan bedenken.

Bekijk hier alle nadelen van hardlopen: 5 Rules: Nadelen van hardlopen

en

Bekijk hier het volledige artikel: VAN HARDLOPEN WORDT JE DIK!

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.