Magnesium is mega belangrijk

Magnesium is een mineraal dat elk orgaan in ons lichaam nodig heeft, vooral hart, spieren en nieren. Het zit in onze voeding en het is ook verkrijgbaar als voedingssupplement. Volwassenen hebben normaal gesproken z’n 25 gram magnesium in hun lichaam zitten. Minstens de helft hiervan wordt opgeslagen in onze botten en de rest in overig weefsel (<1% in het bloed). Dit mineraal draagt bij aan de energieproductie, ondersteunt de spierfunctie, een goed werkend zenuwstelsel en het reguleert het calcium-, zink-, kalium- en vitamine D-gehalte in ons lichaam.

 

Wat is de invloed van je leefstijl op je magnesiumgehalte?

Dit kan je magnesiumbehoefte vergroten:
Koolzuurhoudende dranken: donker gekleurde koolzuurhoudende frisdranken bevatten fosfaten die zich binden aan magnesium waardoor het niet meer beschikbaar is voor ons lichaam. Suikerhoudende voedingsmiddelen, zoals taart, gebak en ander zoetigheden met een hoog geraffineerd suikergehalte: in deze voeding zitten bijna geen voedingsstoffen, ze zorgen voor extra uitscheiding door de nieren.

Dagelijks drinken van koffie en thee: cafeïne zorgt ervoor dat de nieren extra magnesium gaan uitscheiden, ongeacht de hoeveelheid beschikbare magnesium. Ook is het een diureticum dat ervoor zorgt dat je vaker moet plassen. Wanneer je veel stress hebt, pas ziek geweest bent of recent een operatie ondergaan hebt, dan neemt de behoefte aan magnesium toe om het lichaam te helpen om te gaan met de lichamelijke en psychische stress. Magnesium reguleert ook de bloeddruk in ons lichaam, dus goed om te gebruiken zowel bij lage of hoge bloeddruk.


Hoe merk je een tekort aan magnesium?

Symptomen van een  magnesiumtekort kunnen zijn: snel geïrriteerd en angstig zijn, spierkramp, spasmen, onregelmatige hartslag, slaapstoornissen en slapeloosheid, rusteloze benen syndroom, prikkelbaarheid en een lage bloeddruk.

 

Voordelen van magnesium:

Magnesium kan een voordeel bieden bij de behandeling en/of preventie van bepaalde welvaartsziekten, zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten, inclusief hoge bloeddruk. Uit een grootschalig onderzoek onder 15.248 deelnemers is gebleken dat een lage magnesiumconcentratie in verband kan worden gebracht met hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, diabetes mellitus en aderverkalking (atherosclerose).

Een klein Zweeds onderzoek liet zien dat magnesiumsuppletie positief is voor de bloeddruk. Dit wordt verklaard door de invloed van magnesium op de balans tussen kalium, natrium en calcium. Een ander onderzoek, gepubliceerd in 1989 laat zien dat magnesium een positieve invloed heeft op het cholesterolgehalte.

 

Prostaat en seksuele gezondheid

Een te hoge calcium:magnesium-verhouding (verhouding 2:1 = normaal) kan geassocieerd worden met een verhoogd risico op prostaatkanker. Daarom is het belangrijk om voldoende magnesium binnen te krijgen en om eventuele calciumsuppletie te heroverwegen omdat te veel calcium de magnesiumreserves uitput.

Magnesium kan hetzelfde effect hebben als het kruid Maca dat vergelijkbaar is met viagra. Raadpleeg wel je huisarts voordat je magnesium gaat gebruiken voor een probleem van seksuele aard.

 

Aanvullen

Best heftig dat zo’n onbekend stofje als het mineraal magnesium zo’n enorme impact heeft op je gezondheid en je welbevinden. Hoe zorg je er dan voor dat er geen magnesiumtekorten ontstaan? Dat doe je onder andere door het eten van groene bladgroenten, zoals spinazie, noten, schelp- en schaaldieren, pure chocolade, fruit, peulvruchten, vlees en zaden voorkom je tekorten. Het mineraal magnesium vind je ook ruimschoots terug in het sap van tarwegras.

Daarnaast bestaan er goede supplementen die het tekort aan magnesium in uw lichaam kunnen aanvullen. Een voorbeeld hiervan zijn de magnesium producten van Permsal. De producten van Permsal zijn gemaakt met de meest zuivere magnesium van Europa. Het mineraal wordt gewonnen in Nederland, uit een zee dan 250 miljoen jaar oude bron; de Zechstein zee. Pure magnesium chloride, vrij van verontreiniging en 100% natuurlijk.

Er is tevens een groot verschil in pillen de orale manier innemen of de transdermale manier (via de huid), hierin is de opname namelijk vele malen beter. Permsal bevat een magnesiumchloride (een lichaamseigen stof) die snel word opgenomen. Alle andere orale vormen zoals een magnesium citraat moet eerst door het lichaam worden omgezet naar een chloride en enkel dan word het opgenomen door je lichaam. Er is tevens een verschil in kwaliteit. De allerbeste magnesium citraat in poedervorm word maximaal 40% opgenomen. Bij magnesiumchloride is dit 100% en gebeurt dit sneller, namelijk direct op cel niveau. Bekijk de webwinkel van Permsal en give it a try.

Permsal_magnesium permsal

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.