Superfood: Goijbessen

In bijna elke supermarkt kom je deze goijbessen tegen, zelfs bij winkels als Etos en Action. Dus nodig tijd om ze ook eens uit te proberen en te inspecteren.

De gezonde werking van de besjes werd eeuwenlang geleden per ongeluk ontdekt ( naar men zegt), door een paar monniken uit het Himalaya gebergte. Zij haalden hun drink water uit een bron, waarin Goji-bessen waren gevallen. Deze monniken leefden een lang en gezond leven en dat weet men aan deze bessen.

Gojibessen hebben een hoge voedingswaarde, ze bevatten onder andere:

  • Een hoge dosis vitamine C
  • Vitamine B1, B2, B6, en vitamine E
  • Beta-sisterol (een ontstekingsremmer)
  • Meer dan 20 soorten mineralen, waaronder zink, selenium, koper, fosfor, calcium en ijzer
  • Linolzuur (omega-6-vetzuur)

18 verschillende aminozuren waarvan:

  • 8 essentiële aminozuren zoals tryptofaan en isoleuciene isoleucine en tryptofaan
  • Bètacaroteen in een hogere concentratie dan in wortels
  • Een antioxidanten werking, waarmee veroudering kan worden tegen gegaan
  • 8 essentiële aminozuren zoals tryptofaan en isoleuciene isoleucine en tryptofaan
  • Bètacaroteen in een hogere concentratie dan in wortels.
  • Een antioxidanten werking, waarmee veroudering kan worden tegen gegaan.

Maar nu de smaak, want die is natuurlijk ook heel belangrijk. Ze smaken licht zurig en zoetig tegelijk. Ik vond het vergelijkbaar met een combinatie van cranberries en rozijnen. Je kunt ze zo als snack eten, in plaats van een bakje chips. Ook kun je ze over een salade heen strooien. Verder vind ik het altijd leuker om er iets mee te maken. Dat heb ik dus ook gedaan. Ik heb er Goijnies van gemaakt. Hieronder vind je het recept.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.