Superfoods; Kiwifruit

Het is algemeen bekend dat kiwivruchten rijk zijn aan vitamine C. Minder bekend zijn de andere goede eigenschappen die deze lekkere superfood bezit en die ons helpt onze gezondheid op pijl te houden of te verbeteren.

Kiwifruit bezit de hoogste voedingsdensiteit van alle populaire fruitsoorten. Voedingsdensiteit is een van de criteria waardoor de voedingswaarde kan vergeleken worden met de calorische waarde. Ze wordt berekend door de hoeveelheid voedsel die iemand dagelijks nodig heeft in procent om te zetten en te vergelijken met het percentage reële calorieën uit die voeding. Voedzaam voedsel moet een densiteit van 3 of meer hebben.

De belangrijkste preventieve stoffen die kiwifruit bevat zijn o.a.:

Carotenoïden zoals caroteen, luteïne, en xanthofyl helpen preventief bij verschillende chronische ziektes. Luteïne werkt preventief bij prostaat- en longkanker en bij maculadegeneratie, een aandoening die kan leiden tot blindheid. Beta-caroteen heeft een preventief karakter bij kanker en hartziektes.

Chlorofyl waarvan de subcategorie chlorofyline helpt bij het voorkomen van leverkanker.

Pectine is een stof die gekend is voor haar cholesterolverlagende werking, waardoor het gevaar op hartziektes afneemt. Kiwi´s kunnen een extra hulp bieden bij de cholesterolbeheersing.

Serotonine heeft een kalmerend effect op onze hersenactiviteit. Kiwivruchten zijn dus een natuurlijk antistress middel.

Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de DNA structuur en dus de opbouw van het lichaam. Een voldoende aanvoer van foliumzuur voor en tijdens de zwangerschap kan afwijkingen bij de geboorte en hartziektes op latere leeftijden helpen voorkomen. Een kiwi van 100 gram levert 5 tot 15 % van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid foliumzuur.

Inositol is een plantaardig groeihormoon dat depressiviteit tegengaat en positieve effecten sorteert bij het behandelen van suikerziekte. Tevens bevordert inositol de groei tijdens de puberteit.

Aminozuren versterken de hartfunctie. Een specifiek aminozuur, arginine zorgt ervoor dat aders niet dichtslibben en wordt gebruikt in de behandeling van impotentie. Samen met glutamaat, is arginine een precursor van neurotransmittors in de hersenen. Ze bevorderen de afscheiding van groeihormonen en zorgen er zo voor dat wonden sneller helen.

Het lage natrium– en het hoge kaliumgehalte van kiwifruit is goed voor hart- en bloedvaten en maakt kiwifruit aldus bijzonder geschikt voor mensen met een hoge bloeddruk.

Kiwi´s vormen een bijzonder rijke, natuurlijke bron van magnesium. Magnesium heeft een positief effect op het beenderstelsel en de stofwisseling van eiwitten en energie. Bovendien stimuleert magnesium het zenuwstelsel Onze westerse voeding is doorgaans arm aan magnesium. Nochtans kan een tekort aan magnesium leiden tot hartziekten, afwijkingen aan het hartspierweefsel en een te hoge bloeddruk.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.